Waar komen ‘Web 2.0’ en ‘Social media’ eigenlijk vandaan?

Tegenwoordig wordt er vaak gesproken over Web 3.0 of zelfs Web 4.0 alsof Web 2.0 een systeemupdate van het internet was. Dit geeft aan dat veel mensen niet weten waar de term Web 2.0 eigenlijk voor staat. Social media is een term die heel veel gebruikt wordt vooral als het gaat om marketing doeleinden. Maar wat betekent Social media eigenlijk? In dit blog wil ik die twee termen eens kort onder de loep nemen.

Web 2.0

Web 2.0 is een term die eind 2004 bedacht werd door Dale Dougherty of Eric Knorr. Daar is wat onduidelijkheid over, omdat zij ongeveer tegelijkertijd de term op hun blog publiceerden. Even voor de duidelijkheid: Het is dus niet Tim O’Reilly die de term bedacht heeft. Hij heeft er alleen als eerste een uitgebreid, en duidelijk artikel over geplaatst. De term staat voor een vernieuwd web nadat de internetbubbel in 2001 gebarsten is. De term heeft niets te maken met een systeemupdate waardoor het internet over nacht plots anders was, maar gaat vooral over een verandering in de houding die men tegenover het web aannam. En voor wie het internet voornamelijk was.

Voor de bubbel wil elk bedrijf een website. Die website is voornamelijk een visitekaartje, een informatiezuil vanaf het bedrijf naar de gebruiker toe. Eigenlijk is het gewoon een 1richtingsverkeer en heeft de gebruiker weinig te beslissen, behalve dan of hij wel of niet op je website blijft. Bij Web 2.0 draait alles juist om die gebruikers, om de interactie met hen en hen actief te betrekken. Het is een verandering in houding die niet meer terug te draaien is. Daarom is er ook niet echt een Web 3.0 of 4.0 mogelijk. De houding is al veranderd.

Iets kan in meer of mindere mate Web 2.0 zijn. Daar wijst Tim O’Reilly een aantal eigenschappen voor aan. Het is dus eigenlijk een grijs gebied. Een sociaal netwerk is meer Web 2.0 dan Last.fm en Last.fm is weer meer Web 2.0 dan Amazon. Dit heeft puur te maken met de data die zij verzamelen, hoe zij die verzamelen en hoe zij de gebruikers benaderen. Maar zo’n sociaal netwerk wordt meestal Social media genoemd, niet Web 2.0.

Social media

Social media is een term waar veel over geschreven wordt. Over de marketing, communicatie, communities, noem het maar op. Maar de term is behoorlijk verwarrend wanneer je er over nadenkt. Alle media zijn toch sociaal? Sociale media zijn namelijk alle media die specifiek sociale interactie mogelijk maken, al gebeurt dat ook al hele lange tijd. Denk maar aan een brief, hoewel de communicatie niet direct verloopt, maar met tijd er tussen, kunnen mensen een directe communicatieverbinding hebben via brieven. De telefoon is een voorbeeld waarbij men wel direct kan reageren op elkaar. Een tv heeft niet als doel sociale interactie tussen de persoon op tv en de persoon die tv kijkt mogelijk te maken en is geen sociaal medium.

Social media is alle sociale media binnen Web 2.0. Om dat onderscheid te kunnen maken is het van belang de term ‘Social media’ met een hoofdletter te schrijven. Met de term Social media wordt dan sociale netwerken, blogs, virtuele werelden, etc bedoeld. Zelfs over die indeling, en wat er precies wel en niet onder valt is nog behoorlijk onduidelijk. De onderverdeling van Lon Safko in The Social Media Bible is compleet anders dan Eric Qualman in Socialnomics. Naar mate de term langer gehanteerd wordt, zal er meer duidelijkheid en overeenstemming komen over wat Social media nu uiteindelijk in houdt.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven