Het maken van content kost tijd en energie. Het is dus logisch dat je het materiaal dat je hebt ontwikkeld zo goed mogelijk inzet, op verschillende momenten in de tijd, via andere kanalen en telkens nét anders. Het is slim om dit niet random te doen, maar van te voren goed na te denken hoe je dit doet. Carlijn Postma kan dit als geen ander en noemt het ‘content mapping’, een soort mindmapping voor content. Ze tekent een grote boom en hangt in de takken alle verschillende categorieën, onderwerpen en inhoudstypen.
Hoe je dit aanpakt? We volgen Postma en komen in vijf stappen tot een goede boom.
Stap 1: Selecteer je basiscontent
Wat is je basiscontent? Dit is een artikel, een video, podcast of iets anders die veel content biedt. Plaats deze basiscontent op je bestemmingspagina.
Stap 2: Verdeel je basiscontent in subonderwerpen
Analyseer je basiscontent en hak deze in kleine stukjes, telkens een ander aspect van je onderwerp, product of dienst die aandacht krijgt in de basiscontent. Elk onderwerp is de moeite waard om over te communiceren. Postma adviseert om dit in vijf subonderwerpen te doen.
Stap 3: Maak verschillende perspectieven
Elk subonderwerp kun je op verschillende manieren aanvliegen. Brainstorm in een team en bedenk alle mogelijkheden die je kunt bedenken. Kies je voor een aansprekende kop, een citaat, een trailer of een fotocollage. Alles is mogelijk en spreekt andere mensen aan.
Vanuit deze perspectieven maak je verschillende berichten. Als je vijf subonderwerpen hebt bedacht en je hebt bij elk perspectief vier perspectieven kom je zelfs aan twintig verschillende berichten rond één basiscontent. Maak gebruik van je collega’s en samen kom je al snel tot leuke ideeën.
Stap 4: Specificeer de contenttypen en kanalen
Maak het zo concreet mogelijk: hoe ga je de berichten verspreiden? Houd rekening met formaten, maar ook met de manier waarop je je doelgroep aanspreekt en wat gebruikelijk is op het kanaal.
Stap 5: Plan je berichten
Je overzicht is klaar, plannen maar! Varieer in tijden en dagen om te kijken wat voor jouw content en jouw doelgroep het beste werkt.
Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!
- Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
- Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.