Met investeringen in traffic vergroten en de engagement op je website is het moment van de waarheid aangebroken. De bezoeker moet gaan converteren naar een succes. Dat succes moet er voor de bezoeker natuurlijk zijn maar is ook de reden waarom we een website hebben gemaakt. Ook is dit succes onderdeel van de doelstelling die de website heeft en daar moeten we op sturen.
Conversiedoelen zijn onder andere verkoop, registratie, download, aanmelding, donatie of elk ander doel dat met de website moet worden bereikt. In dit artikel een aantal aandachtspunten waarmee de conversie op de website verbeterd kan worden.
Website conversiepercentage
Een investering in een website moet zichzelf terugverdienen. De wijze waarop dat plaats vindt bepaalt het succes alsmede de wijze waarop we dat meten. Elementen die de conversie kunnen verbeteren zijn:
- De website heeft een doel.
– het eindresultaat als bezoekers op een website zijn geweest.
– een doelstelling is altijd smart, denk daar aan bij alles waar je een doel aan koppelt. - Elke pagina heeft eigen doel.
– elke pagina heeft een rol in de reis die de bezoeker maakt op de website.
– dat betekent dat elke pagina zijn eigen call to action heeft.
– elke call to action is meetbaar en dus ook op te sturen. - Geef een bezoeker niet te veel opties.
– we hebben als mens al keuzestress, dus hoe meer keuzes ik heb als bezoeker hoe groter de kans is dat ik niets doe.
– je kunt beter een focus hebben op de relevantie en sturen op resultaat dan proberen de bezoeker alles te bieden wat mogelijk is. - Zorg voor een noodzaak.
– vanuit neuromarketing is het zichtbaar dat mensen te sturen zijn, maak daar gebruik van; denk aan booking.com, er is nog slechts 1 kamer beschikbaar, er zijn mensen die nu deze kamer overwegen etc. - focus
– haal alle informatie die niet nodig is weg van de pagina, het leidt af van het doel waarvoor de pagina is ingericht. - De juiste button met de juiste tekst op de juiste plaats.
– een button voor de call to action is niet weg te denken.
– de tekst op de button is mede bepalend voor conversie, “reserveer” scoort beter dan “koop nu” (is geen wetmatigheid maar voorbeeld).
Verlaag de cart/form abandonment
Het aantal mensen dat een winkelwagen vol achterlaat of een formulier tijdens het invullen halverwege verlaat, is een vaak voorkomend euvel. Als marketeer is het belangrijk om bij een vraagstuk als “het verhogen van de conversie” dat het percentage mensen dat zonder afgerond proces de website verlaat zo laag mogelijk te houden.
- Maak het proces duidelijk.
– laat de bezoeker weten waar hij zich bevindt en wat de vervolgstappen zijn.
– verwijder alle stappen die niet significant een bijdrage leveren.
– verkort het proces daar waar mogelijk.
– gebruik formulieren die automatisch worden gevuld.
– integreer social media. - Bied meerdere betaalmogelijkheden aan.
– het aantal mogelijkheden om af te rekenen is groot, een vorm van betalen weg laten kan leiden tot vertrek zonder afrekenen. - Verlaag verzendkosten.
– je kunt de kosten beter meenemen in de kostprijs van de dienst dan apart doorbelasten.
– extra service bij de aflevering zoals afwijkende tijden of dagen (daar kan dan wel weer wat voor worden berekend). - Schep vertrouwen.
– het gaat om geld en dan zijn we als bezoeker zoekende, werkt het wel en is de afzender wel betrouwbaar.
– zorg voor dat vertrouwen; ben je bijvoorbeeld aangesloten bij Thuiswinkel.org laat dat dan zien.
Verhogen van de gemiddelde ordergrootte
Als er dan conversie is dan willen we het optimale er uit halen. Een order die net meer omzet oplevert is beter.
- Biedt incentives
– “wanneer u dit product koopt krijgt u een geschenk”; dit kan de conversie vergroten, zeker als een order al is geplaatst. - Upsell
– verkoop gerelateerde producten en diensten. - Cross sell
– doe aanbevelingen voor producten die ook door anderen werden gekocht bijvoorbeeld.
Vraag om terugkoppeling
Blijf in contact met bezoekers. Immers, elk contact kan leiden tot een betere relatie die weer tot meer kopen en bezoek kan leiden.
- Onderzoek op de website.
– vraag direct om een reactie.
– dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van smileys. - Onderzoek bij vertrek.
– vraag bij het verlaten van de website aan de mensen waarom ze vertrekken. - Onderzoek na aankoop via email.
– nadat de aankoop heeft plaats gevonden is het uitvoeren van een onderzoek ook een mogelijkheid.
Test!
Experimenteer en test de vele mogelijkheden op de website. In dit artikel staan een aantal aanbevelingen. De wereld en de mens verandert echter snel en wisselt ook wel van gedrag. Dat betekent dat testen wel een basisexercitie is voor het fundament van succes.
Testen betekent dat er teksten en afbeeldingen, usability en andere elementen worden uitgeprobeerd. Testen niet om het testen maar op de website te verbeteren.
De optimale website bestaat niet. Vaak wordt Google als de beste website gezien. Toch zijn niet alle elementen van de website van Google niet opgebouwd zoals in dit artikel beschreven. Maar het is wel een zeer goed converterende omgeving. Plaats een website in de context van de cross media strategie en stuur daar op.