Hoe vergroot je de engagement van je bezoeker?

Na de investering op het vergroten van de traffic en verhogen van de bezoekersaantallen op de website, is het belangrijk om na te denken over de engagement van de bezoeker. Immers een goede engagement zal ook de conversie van de bezoeker vergroten, vaker terug komen, jouw website aanbevelen en mogelijk zelfs een fan van je worden. Engagement vergroten is te vergelijken met “quality-time” op de website. Op basis van een aantal criteria kun je analyseren hoe de engagement van de bezoeker is en weet je ook hoe je die kunt vergroten.

 

Verbeter de bounce rates

Een bezoeker komt op een website en gaat meteen weer weg, dat is de zogenaamde bounce rate op een website. Deze bezoeker is niet alleen niet geïnteresseerd maar zeker ook engagement is er niet. Hoofdoorzaak: de informatie die wordt verstrekt sluit direct niet aan bij de behoeften van de bezoeker. Als het de “verkeerde” bezoeker bij de boodschap is, kan het zijn dat het niet erg is. Als het mogelijk wel een “goede” bezoeker was is het wel erg.

Controleer de volgende aspecten:

  • De snelheid van de website.
    – de performance van de website moet goed zijn, dit is de eerste ervaring die een bezoeker heeft met een website.
    – gemiddeld wil een bezoeker niet langer wachten dan 5 seconden.
    – controleer deze snelheid en bespreek het met de backend ontwikkelaars van de website.
  • Controleer de toegevoegde waarde.
    – zorg dat de verwachting van de bezoeker, de behoefte van de bezoeker en datgene wat er op de website staat op elkaar aansluit; dan heb je het over toegevoegde waarde.
  • Toon professionaliteit.
    – zorg voor een uitstraling die past bij jouw product, dienst en website.
    – zie er professioneel, betrouwbaar en representatief uit.
  • Blijf aandacht trekken.
    – zorg ervoor dat de website niet te saai wordt.
    – zorg er ook voor dat de website wel aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker; voorbeeld, ruim 90% van de mensen vindt een automatisch startend beeld en geluidfragment vervelend.

 

Analyseer de verblijftijd op de pagina’s

Als een bezoeker niet bounced dan blijft deze op de website. Al dan niet langer of korter. De tijd die een bezoeker op een website blijft kan op verschillende manieren worden geanalyseerd en geïnterpreteerd. Voorbeeld: iemand kan lang op een website blijven; voor een webwinkel waar dan een transactie uit volgt is dat prima; als een bezoeker een antwoord aan het zoeken is op een storing is dat minder goed. Analyseer dus in het verlengde van de doelstelling van de website en de specifieke pagina.

  • Zorg dat je aansluit bij de lezer.
    – kijk naar jezelf, scannen van een pagina is het eerste wat we doen als mens, bouw een pagina dan ook.
  • Zorgvuldig op en denk aan het scannen, de content moet op de juiste manier te zien zijn
    denk aan afbeeldingen en teksten.
    – tekst en beeld moeten op elkaar zijn afgestemd; dat versterkt het positieve effect op de bezoeker.
  • Doe aan story telling.
    – mensen leven van verhalen, vertel ook een bezoeker een verhaal; liefst in lijn en consistent met de cross media strategie.
  • Zorg voor interactie.
    – interactie zorgt voor het leggen van contact en mensen blijven daardoor langer.
    – voorbeelden zijn games, polls, geluid, beeld.
    – zorg wel dat de interactie past in de verwachtingen van de bezoeker.
  • Betrek de mens.
    – wees relevant!

 

Gemiddelde tijd op de website

In de vorige paragraaf is gekeken naar de tijd op een pagina, nu kijken we naar de tijd op een website die een bezoeker blijft. Bezoekers met engagement blijven langer op de website dan bezoekers zonder engagement. Bied de mensen dan ook iets waardoor deze langer blijven en mogelijk nog meer engagement voelen.

  • Lever echt goede content.
    – wat is dan goede content, dat is die content die relevant is voor de bezoeker .
    – algemene informatie levert iedereen wel, denk na over die content die onderscheidend is en dus extra informatie biedt voor de bezoeker.
  • Verdeel de content.
    – alle content tegelijk leveren is te veel, we lezen immers anders op een website.
    – breek lange stukken content op in hapklare delen.
  • Bied volgende teksten aan met duidelijke call to action.
    – zorg dat er geen open einde is voor een bezoeker, rond af of stuur door.
    – maak een call to action duidelijk.
    – met een voordeel voor de bezoeker.

Het overzicht biedt mogelijkheden voor het vergroten van de engagement. Het is geen wet van meden en perzen maar een aantal zaken waar je over na moet denken. Ook is het experimenteren en blijven zoeken naar de beste combinatie. Creativiteit en analytisch maken het geheel succesvol en leidt tot meer engagement.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven