Van PUSH naar PULL social media helpt

Marketing worstelt en gaat nog steeds te veel uit van push en veel te weinig van pull marketing. Hoe komt dit en waarom worstelen organisaties hiermee? Hoe vinden zij een optimale balans tussen de traditionele vorm van marketing en deze nieuwe vorm? Deze vragen zijn niet 123 te beantwoorden maar wat zeker kan helpen is het omarmen van social media door bedrijven om een stap in de juiste richting te zetten. Dit gaat natuurlijk veel verder dan het maken van de juiste technologie en kanaal keuze. Social media heeft niets te maken met technologie, twitter, facebook, linkedin of andere kanalen of platformen. Maar op welke manier gaat het dan wel succesvol zijn en hoe ontwikkel je nou de juiste pull strategie met behulp van social media?

De focus moet liggen op de 3e component! Juist het “sociaal” gedeelte de meest softe component van de 3 blijkt nu in één keer wel heel erg hard te zijn. Hoe sociaal jij je als organisatie beweegt en gebruik maakt van platformen als Twitter, Facebook, Hyves etc dat geeft de doorslag en is de kritische succesfactor. Hoe doe je dat als organisatie hoe ontwikkel je een social strategie die je helpt om meer pull te genereren. De vijf belangrijkste ingrediënten hiervoor zijn:

  • Intentie: met welke intentie maak je als organisatie een start en kun je ook luisteren?
  • Helpen: wil je als organisatie andere (klanten) helpen om beter te worden en juist niet alleen om er zelf beter van te worden?
  • Ervaring: wat is de ervaring die je als orgaisatie voorschoteld en wat breng je teweeg en welke indruk laat je achter?
  • Word of Mouth: wat doe je als organisatie om de positieve ervaring te delen met anderen. Hoe faciliteer en stimuleer je dit?
  • Dialoog: wat doe je als organisatie om met de juiste intenties in gesprek te komen met anderen. Kun je de dialoog aan?

Figuur beter zichtbaar door te klikken

Dit model werkt alleen wanneer je op de juiste manier gebruik maakt van kwalitatieve micro activiteiten in plaats van grote kwantitatieve marketing campagnes. Definieer kleine stapjes, kleine activiteiten die een grote impact achterlaten en zorg dat je leert van en voortborduurt op deze activiteiten zodat het een continu proces wordt en geen speldenprik. Daarnaast is het ontwikkelen van sociaal leidershap de volgende stap die zeker niet mag ontbreken.

Figuur beter zichtbaar door te klikken

Sociaal leiderschap is iets dat je als persoon maar ook als organisatie moet uitstralen en uitoefenen, dag in dag uit. Je mag niet verzwakken. Het ontwikkelen van pull is een langdurig proces en kan alleen werken wanneer je stopt met pushen dat klinkt heel makkelijk maar voor traditionele organisaties, die decenialang gedacht hebben wij weten wat goed is voor klant, is dit lastig echt enorm lastig maar te verwezenlijken wanneer men voldoende aandacht besteed aan de sociale component van de organisatie. Hoe sociaal ben jij?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven