Trends om te volgen: de donkere kant van machtige netwerken (deel 2)

Wat heeft 2012 ons tot nu toe gebracht? We presenteren iedere week een nieuwe trend of beweging  waar je als marketeer wat mee kunt. Vandaag deel 2: de donkere kant van machtige netwerken.

Facebook en Google zijn machtige partijen. Zij bepalen steeds vaker wat er gebeurt. En daar heb je je als consument of bedrijf maar naar te schikken.

Wat is er aan de hand?
Het lang leve de vrijheid is voorbij op internet. Steeds vaker bepalen machtige spelers als Google en Facebook de regels. Zo mag je op Facebook als stad geen pagina aanmaken. Munchen werd al op de vingers getikt. Ook weigerde Facebook mee te werken aan een onderzoek naar het Facebook-account van Andreas Breivik.

Aan de andere wil Google je telefoon kunnen afluisteren en gaat het bedrijven die teveel aan SEO doen in de ban doen. Twitter sluit zich daar inmiddels dapper bij aan door beperkende maatregelen voor developers aan te kondigen.

En wat betekent dat voor mij?
Als klant, maar ook als bedrijf dat eigenaar is van een pagina op Facebook, Google of Twitter kom je voor een dilemma. Ga ik mee in de voorwaarden van het sociale netwerk of weiger ik dat? Doe je mee dan lever je je over aan de nukken van de sociale netwerken, maar trek je je terug dan ben je opeens bij Google volstrekt onvindbaar of mis je een gigantisch netwerk in geval van Facebook.

De partijen laten hun macht voelen en dat roept reacties op. Zo is er als reactie op het stringente ontwikkelaarsbeleid bij Twitter nu een nieuw netwerk gelanceerd: App.net. De funding is gedaan door particulieren. Je betaalt namelijk 50 dollar om toegang te krijgen tot het netwerk. Ontwikkelaars betalen 100 dollar, maar krijgen in ruil daarvoor wel de vrijheid om apps te ontwikkelen, wat ze op App.net dan ook massaal doen.

Krijgen we in de toekomst echte sociale netwerken? Netwerken waar we allemaal gelijkwaardig zijn en allemaal aandeelhouder? Of is dat een utopie? Door de strenge maatregelen van de gevestigde orde zijn er echter op dit gebied meer ‘burgerinitiatieven’ te verwachten.

Lees ook deel 1: het duel der giganten 



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven