Wil je voorop blijven lopen en effectief zijn in het bereiken van je doelgroep? Houd dan rekening met de belangrijkste B2B-marketingtrends die dit jaar worden verwacht.
Trend 1: Opmars van Gen Z’ers
Gen Z is de generatie die is geboren tussen 1997 en 2012. Zij zijn geboren in een digitale wereld en opgegroeid met de telefoon en tablet. Daarmee zijn ze digital natives.
Hun belangrijkste kenmerken:
- Ze vinden stabiliteit belangrijk
- Ze zijn ondernemend
- Ze ademen technologie
- Ze vinden persoonlijk contact belangrijk
- Ze zijn competitief
- Ze staan open voor verandering
- Ze vinden diversiteit vanzelfsprekend
- Ze zijn onafhankelijk
- Ze zijn open minded
- Ze zijn bezig met duurzaamheid
In 2023 zal Gen Z een belangrijke doelgroep zijn van sociale media en online winkelen. Als marketeer is het belangrijk te achterhalen wat deze generatie drijft en hoe je hen bereikt. Zo is TikTok het meest populair onder deze generatie (70% van de Gen Z-internetgebruikers zal in 2023 TikTok gebruiken). En ook BeReal doet het goed. Het zijn platforms waar men zich welkom en veilig voelt. Goed om te beseffen: het percentage TikTok-gebruikers dat via de app koopt, is enorm toegenomen. Ook begint deze doelgroep met zoeken bij TikTok.
Trend 2: Gepersonaliseerde content
Bied zoveel mogelijk relevante, gepersonaliseerde content en communicatie die je doelgroep aanspreekt. Kopers hebben de neiging om traditionele B2B-ervaringen te negeren of af te wijzen. Overweeg daarom tactieken uit de B2C-marketing die een meer gepersonaliseerde klantervaring bevorderen. Bied de juiste content, op de juiste kanalen, op het juiste moment. Dat maakt het verschil tussen winnen en verliezen. Dit klinkt makkelijk, maar is natuurlijk best een uitdaging. Bovendien kost het tijd en geld om goede en relevante content te maken. Maar je hebt hulp in de vorm van Generative Al, creatieve management platforms en het nieuwe ChatGPT.
Trend 3: Generative Al
Van data-analyse tot gepersonaliseerde aanbevelingen en contentcreatie: Generative Al wordt in verschillende marketingtoepassingen gebruikt. De tools verbeteren zich continu en zullen naar verwachting een steeds grotere rol gaan spelen in 2023.
Met name van ChatGPT wordt veel verwacht en is een mooi hulpmiddel om tekst te genereren. Hoewel niet wordt verwacht dat we contentproductie 100% overdragen aan een AI, stellen deze tools ons in staat om de productie te versnellen en personalisatie te stimuleren.
Trend 4: Videomarketing
Video is een krachtige en bewezen marketingtool. Het is ook de content die Gen Zers het meeste aanspreekt en het komende jaar alleen maar belangrijker zal worden, vooral de korte videocontent. Ga dus aan de slag om je publiek te interesseren voor jouw producten, diensten en merken. Neem professionals in de arm die je daarbij helpen en betrek ook je interne organisatie bij het genereren van ideeën en het maken van content.
Trend 5: Influencer marketing
Vertel niet zelf hoe geweldig je product is, maar laat dit over aan influencers. Aanbevelingen van een influencer worden eerder geloofd. Met name micro-influencers zijn interessant. Zij hebben tussen de 1.000 en 10.000 volgers en vaak een hoger betrokkenheidspercentage in vergelijking met macro-influencers die wél een groot publiek bereiken maar minder effectief zijn.
Trend 6: Privacy
Het tijdperk van ‘Accepteer alle cookies’ nadert zijn einde, omdat toestemming van de gebruiker niet genoeg zal zijn en er strengere regels komen. Dit maakt contentpersonalisatie lastiger. Marketeers en adverteerders zijn op zoek naar alternatieve personalisatieopties die de privacy van prospects respecteren: kanaal, context en microsegmentpersonalisatie.