Je hoeft geen waarzegger te zijn om te raden welke trends op het gebied van sociale media in 2023 een grote vlucht gaan nemen. Alles wat je nodig hebt, zijn gegevens.
Door gegevens over prestaties en consumentenvoorkeuren te combineren, kunnen wij als redactie van Bijgespijkerd een goed beeld voor de komende 9 maanden van 2023 schetsen.. We hebben het niet over welke TikTok-video’s over een paar maanden zullen ontploffen. We hebben het over wat de gedragspatronen van het publiek en waar je merk in deze mix past.
1. “Edutainment”-inhoud zal regeren
Edutainment is niet alleen meer voor kinderen. Een paar geselecteerde industrieën hebben gebruik gemaakt van de waarde van het creëren van onderhoudende, informatieve inhoud. In 2023 gaat iedereen meegenieten.
2. Bedrijven zullen meer geld steken in videoproductie
Om ervoor te zorgen dat je merk opvalt in dit nieuwe sociale medialandschap, zullen vooruitstrevende bedrijven meer investeren in videoproductie apparatuur en personeel. Je krijgt dus waarschijnlijk een paar extra handen om te helpen met videobewerking, regie en brand storytelling .
3. De creator-economie blijft bloeien
Volgens video-analysebedrijf Tubular Labs zal het kijkerspubliek van creators en influencers in 2023 10 biljoen views per maand bereiken op alle platforms. In 2022 werd influencer-content 13,2 keer meer bekeken dan media- en merk content.
Als je de komende 9 maanden geen gebruik maakt van creator marketing , loop je een grote kans mis.
4. Hoe merken praten over duurzaamheid zal veranderen
De afgelopen jaren hebben merken met trots hun ecologische duurzaamheidsdoelstellingen bekendgemaakt om tegemoet te komen aan de belangen van bewuste consumenten . Nu kiezen velen voor een stillere aanpak.
Deze praktijk , bekend als ‘green-hushing’ , is een reactie op de angst om opgeroepen te worden voor greenwashing. Talrijke waakhond organisaties zonder winstoogmerk zijn toegewijd aan het uiten van nep-duurzaamheidsclaims. Als je de praktijken van uw merk overdrijft, kan een heel bedrijf in de problemen komen.
5. Social commerce zal opstaan en zichzelf afstoffen
Social commerce was eind 2020 en begin 2021 de trend op sociale media waar iedereen aan dacht. Toen duwde de toenemende angst voor een recessie het prompt op de achterbank. Netwerken rolden functies terug , merken maakten strategische spilpunten en we zetten ons allemaal schrap voor wat ons te wachten staat.
En toen bleven mensen winkelen.
Eind 2022 was er een recordbrekende Black Friday/Cyber Monday , een sterke stijging van de uitgaven aan luxe goederen en de terugkeer van “trek”-berichten op TikTok en Instagram Reels. Ondanks de sombere economische vooruitzichten geven mensen nog steeds geld uit aan hun favoriete musthaves en doen ze hun aankooponderzoek op social media.
Tip: Wil jij zelf aan de slag met de productie van een video? Dan is de training Onlinevideo maken met je smartphone voor jou!
- In één dag ontdek je alle stadia van de ontwikkeling van een video: van idee tot realisatie.
- Na de training kun je een pakkende video produceren, monteren en distribueren.