Het is eigenlijk altijd goed om even stil te staan bij de wijze waarop je met elkaar communiceert. Met de introductie van de nieuwe digitale en mobiele media en devices neemt het aantal contactmomenten toe maar ook het gedrag van de gebruiker verandert. Bedenk alleen al de sociale aspecten in een gezelschap. Hoe vaak zie je mensen niet bij elkaar aan tafel zitten, elk met het mobiele toestel in de hand. Het is niet fout, zeker niet wanneer er afspraken over zijn gemaakt. Naast de afspraken die je met elkaar maakt zijn er ook maatschappelijke afspraken, ook wel etiquette genoemd.
In dit tweede deel gaan we verder met het bespreken van de etiquette bij het gebruik van digitale en mobiele devices en media.
Whatsapp als communicatie
Het is al een werkwoord, whatsappen en steeds vaker hebben we het over appen. Een woord dat een aantal jaar geleden nog niet bestond. Het gebruik van de whatsapp neemt steeds meer toe, als instrument om onderling een kort gesprek te voeren, een instrument om met een gehele groep een interactie te voeren en een instrument om in te zetten als verzendlijst.
- gebruik korte berichten, meer dan 140 karakters (twitter) mag zeker maar maak er geen heel erg lange tekst van, mogelijk is dan direct contact leggen of email gebruiken gemakkelijker
- pas op voor het voeren van een discussie; door de korte teksten is de kans op miscommunicatie heel erg groot
- vaak wordt er bij appen gebruik gemaakt van emoji’s; pas op bij het gebruiken van emoji’s; gebruik ze niet te veel en gebruik ze daar waar nodig en ze een verrijking vormen
- bij het geven van een reactie, druk dan niet te snel op “versturen”; kijk goed of je in die korte tekst geen emotie hebt geplaatst die kan leiden tot uiteindelijk een ruzie; let ook op bij het gebruik van humor, deze is zeker bij heel korte teksten niet altijd even handig
- bedenk goed naar wie het bericht wordt verstuurd; is het wel de juiste persoon, is het wel de juiste groep en is de tone of voice in die groep wel gepast
- een video versturen via whatsapp kan heel gemakkelijk, maak de video niet te lang, de mate van aandacht neemt snel af
- geluidsfragmenten versturen kan ook, let er wel op naar wie en wanneer je deze stuurt; niet iedereen kan goed naar een geluidsfragment luisteren wanneer hij/zij het bericht ontvangt
Social media gebruiken in het algemeen
Zonder specifiek alle sociale media te gebruiken is het mogelijk om een aantal zaken specifiek te duiden die bij de etiquette passen.
- gebruik de sociale media niet alleen als verkoopkanaal
- laat op de verschillende media de menselijke kan van je zien en varieer in het soort berichten; als je voortdurend dezelfde soort berichten plaatst zal het voor mensen als gewoon worden ervaren
- plaats niet te vaak berichten; mensen gaan het dan als vanzelfsprekend ervaren
- de lengte van een video in combinatie met de inhoud van de video bepaalt het succes
- zakelijke en prive berichten mogen door elkaar heen worden gebruikt
- sociaal heeft als begrip een betekenis; bij het plaatsen van een bericht is het ook sociaal als je een reactie geeft aan mensen die op jou reageren; als is het maar een like
Skype gesprekken voeren.
In deze etiquette afspraken nemen we ook mee de andere vormen van “beeldtelefoon” zoals Facetime.
- kijk in de camera; net als bij een gesprek waarbij je bij elkaar zit is de non-verbale communicatie belangrijk; met je hoofd ergens naar toe bewegen zorgt er voor dat de ander ook mee beweegt; niet in de camera kijken zorgt er voor dat de ander het gevoel heeft niet als gewaardeerd te worden gezien
- wees ook niet te expressief, te veel bewegen zou je in een gesprek aan tafel ook niet doen
- wanneer je dan toch bewegingen wilt maken of een andere kant op moet kijken geef dat dan aan tijdens het gesprek; de ander weet wat je gaat doen en speelt daar dan op in
We hebben in de twee delen de belangrijkste media en devices besproken. De media en devices zijn voortdurend in ontwikkeling en ons gedrag verandert dan ook. Niet elke verandering is een verslechtering, het is een aanpassing aan een maatschappij die verandert
Dit is het tweede deel van twee delen over de etiquette van de communicatie