Omdat niet alle mensen en dus ook niet alle klanten hetzelfde zijn en hetzelfde communiceren, gebruiken we als marketeer meerdere kanalen. Ook zijn we ons als marketeer bewust van de specifieke eigenschappen van een medium en de specifieke mediaconsumptie wensen van klanten. De match tussen inzet van media, de boodschap en het gebruik door de ontvanger bepaalt het succes.
Twee media en kanalen die veel worden gebruikt in marketingcampagnes zijn email en sociale media. Meestal wordt het ene medium gebruikt om traffic te genereren naar het andere medium, uiteindelijk natuurlijk als doel om klanten te werven, behouden en onze marketingdoelstellingen te realiseren.
Een paar manieren om email marketing en sociale media meer op elkaar af te stemmen om het maximale effect te bewerkstelligen.
Gebruik sociale media iconen
Het ligt voor de hand. De meest eenvoudige manier om traffic te genereren van email naar sociale media is het gebruik maken van de iconen van de sociale media. Zorg er wel voor dat de iconen zichtbaar zijn, een doel hebben, een call to action hebben en uiteindelijk vanuit de verhaallijn de link leggen.
Vraag om te delen
Het ligt in de Nederlandse cultuur niet altijd voor de hand. Maar het vragen om de content te delen als mensen het leuk of goed vinden, werkt echt. Als je het niet vraagt dan werkt het zeker niet. . Een goed werkend voorbeeld is “vind je dit bericht zinvol, deel het met je vrienden op …”.
Gebruik twitter
In het verlengde van de punt om te vragen content te delen, kun je ook een link naar Twitter in de mail op nemen. Door op deze wijze aan te geven dat mensen kunnen twitteren en een tweet naar de volgers kunnen sturen zie je een stijgend aantal lezers en bezoekers.
Gamification of een incentive
Wanneer je mensen iets vraagt om te delen, anderen met je in contact te laten komen, of van mail een melding doen via sociale media, beloon deze mensen dan. Vaak zien we het al andersom verschijnen, je kunt een document gratis down loaden wanneer er automatisch een bericht op sociale media wordt geplaatst waarin je meldt dat je dat boek hebt gedownload. Volledig automatisch in te stellen.
Voorbeeld bij een congres: “wie vandaag de leukste tweet post met #congres krijgt een boekenpakket”.
Boost van 2 kanten
Simpeler kan het niet: vraag je social media volgers zich te abonneren op de nieuwsbrief. Vraag de nieuwsbrief volgers zich te abonneren op social media.
Ken de doelstellingen van de beide kanalen
Het stellen van een doel bij de beide kanalen is een vereiste om te kunnen bepalen of het succesvol is. Daarnaast moet de rol en het doel overall van het medium of kanaal scherp zijn. Een goede scherpe doelstelling helpt om de aanpak meer effectief te maken.
Het zijn mogelijk voor de hand liggende tips en handvatten. In de praktijk gaan er juist veel van deze punten mis. Toch kan de effectiviteit van de beide media of kanalen worden vergroot.