Met de steeds groter wordende concurrentie wordt het iedere dag opnieuw moeilijker om nog nieuwe klanten aan te trekken. Daarom zetten meer en meer bedrijven in op lead nurturing. Hierbij bouw je een relatie op met potentiële klanten, zodat ze, wanneer ze klaar zijn om jouw dienst of product aan te kopen, als eerste aan jouw merk zullen denken.
Vooraleer je met lead nurturing begint, heb je natuurlijk een strategie nodig. En die kan je opbouwen in 5 stappen:
1. Segmenteer je doelpubliek
Aangepaste boodschappen verkondigen voor je verschillende prospecten is heel belangrijk. Maar om dat te kunnen doen, moet je je publiek eerst opdelen in verschillende groepen. Maak bijvoorbeeld aparte groepen aan op basis van locatie, leeftijd, plek in de koopcyclus, financiële condities…
2. Maak een kalender aan
Een kalender van je lead nurture activiteiten zal je helpen om in het oog te houden wie welke boodschap krijgt op welk moment. Zo ben je er steeds zeker van dat je potentiële klanten de juiste boodschap op het juiste moment ontvangen.
3. Creëer relevante content
Als je weet wie je wanneer wil bereiken, kan je je beginnen focussen op de content die je gaat verspreiden. Zorg er steeds voor dat die relevant is in de fase waarop je potentiële klanten zich op dat moment bevinden. Ook belangrijk is dat je steeds de focus legt op die eigenschappen van je product of dienst die je specifieke doelpubliek het hardst nodig heeft.
4. Meet en evalueer
Als je de vorige 3 stappen goed gevolgd hebt, ben je zeker al aardig op weg, maar het kan natuurlijk altijd beter. Meet daarom de resultaten van je content en bekijk na enkele weken waar je het best scoort en waar je eventueel nog kan bijsturen.
5. Pas je strategie aan waar nodig
Niemand heeft ooit de perfecte strategie ontwikkeld zonder “trial and error”. Aarzel dus zeker niet om je originele strategie licht aan te passen als je echt merkt dat het op bepaalde punten niet helemaal loopt zoals je wil.
Kies voor een multi-channel aanpak.
Nu je strategie op poten staat, is het tijd om echt aan de slag te gaan. Het meest gebruikte kanaal voor lead nurturing is email, en dat moet je dan ook zeker gebruiken, maar daar mag het echter niet stoppen. Als je voor een goed resultaat wil gaan, is het ontzettend belangrijk om je strategie uit te zetten op verschillende kanalen.
Zo is social media een kanaal dat je vandaag de dag simpelweg niet meer kan negeren. Facebook, Twitter of Linkedin zijn geen direct sales kanalen, maar lenen zich wel perfect om een one-to-one relatie op te bouwen met je klanten en met hen in dialoog te gaan.
Als je strategie en de keuze van je kanalen eenmaal vast staan, houdt niets je nog tegen om nieuwe relaties aan te gaan!