Het gebruik maken van Google+ Hangout ligt steeds vaker voor de hand. Of hiermee Skype en FaceTime tot een einde komen is iets te veel van het goede. Google+ Hangouts biedt echter een aantal mogelijkheden die je als (content) marketeer wel moet overwegen. En wat mij betreft niet alleen de content marketeer maar elk mens dat wil communiceren met meerdere mensen tegelijk op afstand. Zonder dat daarvoor een uitgebreide webinar omgeving voor nodig is.
Wat is Google+ Hangout?
Je wilt contact leggen met mensen. Op een virtuele manier. Zie Google+ Hangout dan als een online verzamelplaats waar je kunt praten met 1 of meerdere mensen. Je kunt zelf kiezen voor een open gesprek voor iedereen of een persoonlijk gesprek dat alleen toegankelijk is voor mensen die zijn uitgenodigd.
Gebuik een Hangout om met de community contact te leggen
Voer een gesprek met 1 of meerdere mensen. Neem het gesprek op en deel het met de achterban. Meerdere mensen kunnen meekijken en meeluisteren. Het verplaatsen van een afgesloten gesprek is binnen enkele stappen te doen.
Genereer video interviews als content
Nodig mensen uit voor een interview via de Hangout. Je kunt enkele plaatsen delen met relaties, het interview uitwerken als content en het interview (of stukken daarvan) laten zien als content. Het scheelt tijd in productie en redactiewerkzaamheden.
Online coaching
Het coachen van mensen kost vaak veel tijd en inspanning. Afspraken maken, reistijd en andere aspecten maken dit soort meetings kostbaar. Door gebruik te maken van de hangout kun je mensen coachen, ook als het kan op het moment dat zij het het meest nodig hebben.
Evalueer via Hangouts
Je kunt de hangouts ook gebruiken om tussentijds evaluatie te houden. Of bijvoorbeeld terugkoppeling over een artikel of andere content.
Ook de eindevaluatie is op die manier te doen.
Vergaderingen
Mensen bij elkaar krijgen, zeker bij grotere aantallen, is vaak lastiger dan we denken. Even een half uur met elkaar via een Hangout de zaken bespreken is vaak minder tijdrovend en even zinvol. Ook zien we juist dat de vergadertijd omlaag gaat.
Klantenservice
Gebruik een Hangout om met de klant in gesprek te gaan. Nu is vaak dat er veel emailwisselingen plaats vinden. Dat is tijdrovend. Een afspraak maken om via een hangout de oplossing te vinden is effectever.
Hangout als lokaal
Geef trainingen en lessen via de hangout. Laat mensen in de community meedoen en zelf ook als professional te boek laten staan.
Zorg voor een virtueel kantoor
Door even elkaar te spreken, 1 op 1 of met gehele team, kan verhelderend zijn voor iedereen. Het organiseren van een hangout is snel te doen en vaak zeer gewaardeerd door de collega’s.
Google+ Hangout wordt ook verder ontwikkeld. Kijken hoe anderen het doen en zelf proberen is de beste tip die gegeven kan worden. Gewoon doen.