Het managen van sociale media is een vraag op zich. Social media staat ook niet op zichzelf, het is een onderdeel van de marketingstrategie. Binnen de marketingstrategie is de marketeer voortdurend op zoek naar het resultaat en de wijze waarop de doelstellingen van de strategie bereikt kunnen worden.
Dat is veel werk. Analyseer eens de vele accounts en impressies die je hebt als jezelf en vanuit jouw onderneming. Het kan maar zo dat de onderneming een omgeving heeft, de merken, sommige producten, sommige diensten en ook soms zelfs afdelingen. Het is niet aan dit artikel om een strategie voor de hoeveelheid accounts te bespreken maar een aantal oplossingen te geven voor het “automatiseren” van het social media strategie proces.
De verwachtingen bij het automatiseren van de sociale media:
- het plannen van het plaatsen van de berichten
- het plaatsen van berichten op verschillende platformen
- het geautomatiseerd herhalen en plaatsen van sociale media doelen
- het managen van alle accounts vanuit 1 omgeving
- het volgen van de berichten
- het bepalen van de ROI
Hootsuite
Met meer dan 10 miljoen gebruikers is Hootsuite het meest gebruikte platform om sociale media te managen. Door vooraanstaande marketing media en zakelijke media wordt Hootsuite met enige regelmaat verkozen tot beste platform.
Voordelen:
- je kunt gratis starten
- bij meerdere wensen en accounts is een PRO versie beschikbaar voor een relatief klein bedrag
- tot verbinding met 35 sociale media accounts zijn vast te leggen
- de versmelting van RSS en Hootsuite is mogelijk
- ook is het mogelijk om hootsuite te koppelen aan een WordPress omgeving
- het dashboard is overzichtelijk en in te richten zoals je wilt
- plannen van berichten is mogelijk
Sprout Social
Een eenvoudige interface om snel te navigeren, monitoren en managen van de sociale media. Het laagste tarief is 59 dollar per maand. Het programma werkt snel, is gebruikersvriendelijk en heeft overzichtelijk dashboard.
Voordelen:
- makkelijk te gebruiken
- eenvoudige installatie
- een inbox die engagement kan managen en monitoren
- volg verschillende #-berichten en topics op sociale media
- uitgebreide analyse tools
- geavanceerde manier van inroosteren van berichten waardoor er veel mogelijkheden zijn
Bufferapp
Een gratis applicatie die gericht is op het plaatsen en inroosteren van berichten op verschillende sociale media. Het grote voordeel van Bufferapp is de mogelijkheid om te integreren met Bit.ly App.
Voordelen:
- gemakkelijk te installeren
- compatible met meerdere platformen
- ondersteunt eenvoudig Twitter, Facebook en LinkedIn
- integratie met Bit.ly
- werkt goed met verschillende browsers zoals Google Chrome, FireFox en Safari
Social Oomph
Ook Social Oomph is een gratis social media automation tool. Het is eenvoudig om berichten te plannen en plaatsen op verschillende sociale media. Zodra je echter wat meer wilt zal de PRO versie worden aangeboden.
Voordelen:
- gratis starten, bij meer accounts en wensen gaat PRO versie in
- eenvoudig dashboard
- koppeling aan blog en wordpress is mogelijk
Obi4Wan
Online monitoren, webcare en inroosteren van berichten via verschillende media kan met Obi4Wan. Professioneel, overzichtelijk en gemakkelijk in gebruik. Deze tool is niet gratis verkrijgbaar.
Voordelen:
- gemakkelijk te gebruiken
- navigatie is klantvriendelijk
- plannen van berichten is eenvoudig via verschillende media
- monitoren van reacties en gevolgen
- uitgebreid dashboard
Er zijn dus meerdere mogelijkheden om sociale media te managen en tijd te besparen. We hebben dan software zoals Twitterfeed niet besproken. In een volgend artikel kijken we weer naar andere software.
Bij IDMK zijn verschillende trainingen over sociale media te vinden waar deze tools ook worden besproken. Kijk hiervoor op http://www.idmk.nl/trainingen/social-media-strategie