Peters leestips: social media & mobile learning

Ik heb weer een aantal posts op een rijtje gezet waarin de thema’s social media in learning, mobile learning en mobiele leerinstrumenten aan bod komen. Ze zijn in de afgelopen weken gepubliceerd.

The Digital Revolution and Higher Education
Dit artikel toont de belangrijkste resultaten van een Amerikaans onderzoek eerder dit jaar naar het belang van online leren. De vragen zijn zowel gesteld zijn aan een steekproef onder de bevolking (Amerikaanse volwassenen) als directeuren van middelbare scholen en voorzitters van universiteiten. Veel informatie over gebruik van smartphones, digitale boeken en social media. Ik vond zelf de scores opvallend bij de vraag of een online cursus net zoveel educatieve waarde heeft als een face-to-face cursus. Slechts 29% van de Amerikaanse volwassenen vindt de waarde hetzelfde. Bij de directeuren en voorzitters is dit cijfer 51%.

Key social learning resources: Part 1
Jane Hart kan voor lezers van mijn artikelen geen echte onbekende meer zijn. Ze is inmiddels een social learning expert in de ogen van velen en is nu begonnen met een overzicht van artikelen die ertoe doen. Dit is deel 1 en gaat over de definitie van het begrip en het effect van social learning. Ze verwijst onder meer naar een goed artikel over Backchannel learning waarin duidelijk wordt gemaakt hoeveel organisaties hiervan kunnen profiteren.

Using Social Media in the Higher Education
Auteur Justin Marquis schetst uitgebreid de naar zijn idee belangrijkste gebruiksopties van social media in onderwijs. Volgens hem gaat het om vier opties:
– Basic course communication;
– Connecting beyond the campus;
– As a research site;
– Creating and sharing media.
Vervolgens legt hij ze niet alleen uit, maar geeft hij bij elke optie voorbeelden van applicaties die je kunt inzetten.

Embracing Technology: Are iPads the Future of Learning?
Artikelen met voorbeelden van de iPad als leerinstrument verschijnen met een steeds hogere frequentie. Hieruit blijkt dat steeds meer onderwijsinstellingen de iPad ontdekken en ervaren wat een geweldige verrijking deze is voor onderwijs. Dit is een recent verschenen verhaal over de ervaringen van The Wallace High School in Noord-Ierland, een school die er achter kwam dat al hun initatieven rond technology altijd te maken hadden met het beschermen en het beperken van studenten. Met de omarming van de iPad werd duidelijk hoe belangrijk technology is voor onderwijs en de ontwikkeling van studenten. Wie volgt?

Why iPad is conquering the workplace
Voor veel Bijgespijkerd-lezers is deze verovering allang verleden tijd en heeft de iPad een vaste plek ingenomen als tool om makkelijk en slim mee te werken. In dit artikel maakt de schrijver nog eens duidelijk hoeveel beroepsgroepen de iPad hebben ontdekt en welke voordelen deze tablet oplevert. Beste onderdeel naar mijn mening is waar duidelijk wordt dat IT binnen een organisatie een mindshift nodig heeft en het gebruik van iPads juist moet stimuleren in plaats van te belemmeren. Dus als je die discussie binnenkort aan moet gaan, lees dan eerst dit artikel.

Why Social Networking Is Not The Death Of Our Education System, But The Beginning Of It
Ik mag dit soort artikelen graag lezen. Auteurs die goed beargumenteerd verwoorden waarom we social networking juist moeten toejuichen, omdat ze het onderwijs alleen maar beter maken. Een citaat uit dit artikel: ‘ This is about the education system changing to teach younger people and equip them with the skills they need in order to function and perform well in the new digital economy.’ Precies, daar gaat het om.

What Makes Educational Technology Successful in the Developing World?
Dit artikel heeft op mij de meeste indruk gemaakt. Het is een goed gedocumenteerd verhaal over het belang van technology voor onderwijs in Afrikaanse landen. Mobiele telefoons en e-readers geven daar het onderwijs een enorme boost, die alle ontwikkelingsinitiatieven in het verleden, doet verbleken. Wat een mooie tijd is dit toch.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven