Tijdens de brand in Moerdijk werd ik aangesteld als een van de MediaWatchers voor het crisiscommunicatieteam. In de crisisdraaiboeken die door meerdere organisaties vastgesteld zijn, is vastgelegd dat er altijd een mediawatcher actief is tijdens een crisismoment. Ik ben stagiair bij het ServiceCentrum Drechtsteden, vandaar dat ik mee kon draaien als mediawatcher binnen het team. In deze blog ga ik kort in op het belang van MediaWatchen tijdens een crisissituatie.
Wat is MediaWatchen?
MediaWatchen is eigenlijk niets anders dan media volgen en analyseren, om over een bepaald onderwerp de actualiteit zo goed mogelijk bij te houden. In de crisissituatie waar wij in verkeerden, ging het er dus om dat wij zoveel mogelijk media in de gaten hielden om “alles” wat er geschreven en gezegd werd over de brand in Moerdijk, bij te houden. Om het half uur brachten wij rapportages uit. Hierin waren ‘trending topics’ van media, veel gelezen pagina’s, discussies en polls opgenomen. Deze rapportages, waren redelijk waardevolle informatie voor de voorlichters van het team. Een soort ‘Trendwatching op de korte termijn’ dus.
Twitter is actueler dan nos.nl of ad.nl
Het eerste wat ik deed om al het nieuws te kunnen volgen van grote media, was door de Pulse News Reader App te installeren op mijn iPad. Hierop kon ik RSS-Feeds instellen van verschillende media en op één scherm alle nieuwste berichten volgen, van meerdere websites.
Dat ziet er zo uit, in dit geval met voorbeelden van RSS-feeds die ik momenteel onder andere volg.
Om de minuut ververste ik het gehele scherm, om te kijken of er nieuwe berichten over de brand bij Moerdijk geplaatst waren. Maar al snel kwam ik erachter dat de media die ik daar volgde, achterliepen als het ging om de meest actuele berichtgeving. Want wat is er actueler dan NOS, het Algemeen Dagblad en de Telegraaf in de berichtgeving? Je raadt het al: Twitter!
Ik installeerde namelijk TweetDeck. Hiermee kon ik tientallen zoektermen live volgen. In totaal voegde ik dertig zoektermen toe die te maken hadden met de brand in Moerdijk, Chemie Pack en meer. De instellingen wijzigde ik zodanig, dat de kolommen om de minuut ververste. Zodra een opgegeven zoekterm voorkwam in een nieuw bericht, kon ik dat meteen volgen en ‘in de gaten houden’.
Geruchten, nieuwsberichten en dergelijke, werden zo op één scherm getoond. Ook Tweets die veel geretweet werden, vielen snel op dankzij de opgegeven zoektermen. Net als uitspraken of vragen van politici, journalisten en burgers, ze kwamen allemaal voorbij op het scherm van mijn iPad. Hierdoor kon van te voren ingeschat worden wat er ‘leefde’ op het web en wat voor vragen onze voorlichters konden verwachten.
De berichten over ‘slechte communicatie’ door de overheid, die gedurende de werkzaamheden van ons team verschenen, daagde mij wel uit om te reageren. Desalniettemin heb ik niet gereageerd omdat ik het waardiger achtte om gewoon te rapporteren. Opdat hiermee ingeschat kon worden welke vragen er, vooral onder bewoners, speelden.
Sommige vragen beantwoordde ik wel sporadisch vanuit mijn persoonlijke Twitter-account. Maar daardoor werd ik ook overspoeld met vragen, voornamelijk of ik wel als officieel en als betrouwbaar communicatiekanaal diende.
Risico-interactie?
In een volgende crisissituatie zou ik allicht adviseren om ook via nieuwe media de interactie aan te gaan. Hoe maak je dat via Twitter duidelijk? Wat betekent het als je de interactie aangaat? Want als je het gesprek aangaat, word je niet alleen door burgers, maar ook door de pers constant met kritische ogen bekeken, bevraagd en tot het voeren van discussie uitgedaagd. Ga je daar dan op in, of kies je er bewust voor om via een crisiscommunicatie kanaal zoals @brandkijfhoek vooral te zenden en dus te informeren? En als je erop in gaat, blijft het officiële communicatiekanaal dan nog wel zuiver?
In een crisissituatie kan het van enorm belang zijn dat er direct door de officiële voorlichters een Twitter-account aangemaakt wordt. Dat bleek ook uit @brandkijfhoek, die door mijn collega aangemaakt werd om als officieel communicatiekanaal te fungeren tijdens de brand in Kijfhoek. Binnen twee uur had die account meer dan 700 volgers. Terwijl mijn collega druk bezig was, kon ik op afstand mediawatchen en media informeren over het Twitterkanaal dat net in het leven was geroepen. Binnen een kwartier werd het Twitterkanaal genoemd op nos.nl en andere blogs. Het is dus zeker een thema waar veel aandacht aan besteed moet worden. Nieuwe Media en crisiscommunicatie zijn ontzettend belangrijk bij het succesvol communiceren in een hooggespannen situatie.
iPad in crisissituatie
De iPad bracht echt een toegevoegde waarde met zich mee tijdens het MediaWatchen. Daar had ik voorheen eigenlijk nooit over nagedacht. Maar ik wist gewoon dat ik er goed aan zou doen, door hem mee te nemen naar het crisiscentrum. Alle collega’s hebben zich voor 120% ingezet. Als stagiair heb ik er veel van geleerd door mee te lopen en mee te luisteren in ‘de crisisweek’. Iedereen van het team heeft er alles aan gedaan om zo goed mogelijk bewoners en pers te informeren.
Het vroeg veel van de medewerkers. Ik heb er bewondering voor hoe zij het hoge ritme en de druk trotseerden. Ondanks het feit dat deze crisissituatie langer dan een week duurde.
Kortom, het was een ‘MediaWatching-ervaring’ om nooit te vergeten