We werken allemaal aan het inzetten van goede content om zo leads te genereren, inbound marketing versterken, thought leader worden of de journey effectiever laten werken. Maar wat is goede content en op welke wijze kan content dan bijdragen aan het verbeteren van de business.
Content en media zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een medium is leeg zonder boodschap en content en content zonder medium is gewoon niet mogelijk. De complexiteit voor het inzetten van de juiste content zit hem in het gegeven dat meerdere mensen gebruik maken van verschillende media op verschillende momenten in de journey met een verschillende behoefte aan (voor hen) relevante content.
Het op de juiste manier inzetten van content om zo je business te laten groeien is dus een complex vraagstuk geworden. De onderstaande punten helpen je om na te denken of je je eigen content op de juiste manier inzet om de beste resultaten te bereiken waardoor uiteindelijk je business gaat groeien.
Sociale media
Zorg er voor dat je de verschillende sociale media met een eigen specifieke verschillende strategie invult. Instagram inzetten vraagt om een andere strategie en invulling van de content dan het inzetten van LinkedIn. Stel doelen, maak gebruik van de specifieke mogelijkheden en speel in op het gedrag en gebruik van de doelgroep of klanten.
Webinars
Via een webinar is het eenvoudig om content met anderen te delen. Voor de bezoekers is het inzetten van content via een webinar relatief eenvoudig. Je benadert de doelgroep en vanuit die benadering is er altijd een aantal mensen dat wel wil deelnemen.
Zorg er wel voor dat de uitkomsten en de content van het webinar ook op meerdere manieren gedeeld kan worden, denk aan een download van de presentatie die is gebruikt, neem het webinar op en deel de film of verspreid de Q&A’s die tijdens het webinar zijn verzameld.
Persberichten
Het lijkt soms wat ouderwets, het versturen van persberichten. Het effect van een persbericht is, dat het bij plaatsing daadwerkelijk nieuwe bezoekers of leads oplevert. Het persbericht wordt geplaatst op media waar je geen invloed op hebt en die door veel andere mensen worden bezocht. Je bent wel afhankelijk van de bereidheid van anderen of het wordt geplaatst. Zorg er daarom voor dat het persbericht niet te commercieel is ingestoken maar vanuit inhoud wordt geschreven. Dan is de kans op plaatsing groter.
Locatie vindbaar maken
Wanneer je werkt met een fysieke locatie is het belangrijk dat deze locatie via organische mogelijkheden goed vindbaar is. Inspelen op de locatie en gebruik maken van de mogelijkheden van Google is daarbij nagenoeg vanzelfsprekend.
Email marketing
Het inzetten van email blijft een goed kanaal om de business te vergroten. Essentieel in de strategie van email is dat je de adressen moet vergaren, hetzij zelf hetzij door aankopen of werken met partners. Gebruik maken van relevante content die mensen krijgen als ze op website of sociale media aanwezig zijn is een aanjager voor het vergaren van email adressen. De eerder genoemde webinar strategie is natuurlijk ook een goede optie om email adressen te vergaren.
SEO
Vanuit content is het belangrijk dat je ook kijkt naar de seo aspecten van je website. De organische vindbaarheid wordt voor een groot deel bepaald door content op je website en koppelingen naar content die op verschillende andere plekken staat. De consistentie in het aanbieden van content is een bepalende factor voor succes.
Zorg voor een goede infrastructuur, consistentie, relevantie van de content en laat de content op elkaar aansluiten. Dat maakt dat content zorgt voor meer business.