Invloed van social media op organisatieleren

Lange tijd heeft het leren binnen organisaties op dezelfde manier plaatsgevonden, daarin beperkt door een gebrekkige onderlinge communicatie. Op welke wijze wordt dit beïnvloed door social media en is dit de heilige graal voor bedrijven?

Tijdens de streaming van Fast Moving Targets deed Nick van Dam de uitspraak dat social media het leren binnen een organisatie verandert. Hoe leren mensen eigenlijk binnen organisaties en welke invloed hebben social media daarop?

Wat is organisatieleren?

Onder organisatieleren wordt verstaan: het verzamelen en verwerken van informatie. Bijvoorbeeld het delen van kennis, vragen van feedback, hulp vragen, leren van fouten en experimenteren. Hierdoor ontstaat een collectief begrip van de werksituatie, hetgeen het proces verder verbetert. Onderzoek uit de jaren ’80 van de vorige eeuw toonde aan dat dit soort kennis vaak onopgemerkt bleef, buiten het betrokken team. Hierdoor profiteerde niet de gehele organisatie van alle beschikbare informatie.

Van koffieautomaat naar sociale netwerken

Hoe kan social media binnen het bedrijf hierin verandering brengen? Waar tot voor kort (en in sommige bedrijven nog altijd) ervaringen uitsluitend gedeeld werden in teambesprekingen en bij de koffieautomaat, zijn er de laatste jaren veel nieuwe mogelijkheden bij gekomen. Via interne sociale netwerken als Yammer kunnen successen worden gevierd met elkaar, informatie snel worden uitgewisseld en verbeteringen aan processen en dienstverlening beschikbaar komen voor alle medewerkers in het bedrijf. Het contact met de buitenwereld wordt uiteraard sneller en eenvoudiger door social media. Op wiki’s is externe informatie direct beschikbaar voor iedereen, via Twitter kan hulp ook buiten de organisatie gevonden worden en met behulp van blogs wordt het collectief begrip van toepassing tot ver buiten de muren van het bedrijf.

De heilige graal?

Is social media dan de heilige graal voor het leren in organisaties? Natuurlijk niet, het blijven tools die een ondersteuning bieden aan bestaande processen. Bovendien is er een kanttekening te maken. Er blijven altijd mensen in organisaties die bang zijn om fouten te maken en te delen over de kennis die dat heeft opgeleverd. Zij zullen de beschikbare tools eerder als een bedreiging zien en niet staan te trappelen om hun ervaringen te delen. Het is aan de organisatie om hiervoor de benodigde veiligheid te bieden en het is aan die medewerker om de meerwaarde voor de organisatie in te zien.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven