Facebook is eigenlijk al een ‘ideaalplaatje’ voor adverteerders door de mogelijkheden om je doelgroep te specificeren. Je kunt namelijk advertenties tonen aan gebruikers met specifieke interesses, demografische- en/of geografische kenmerken. Daarnaast introduceerde Facebook een aantal maanden geleden de optie ‘brede doelgroepen targeting’ waardoor het nog makkelijker is om gericht je doelgroep te bereiken. Facebook breidt de ‘targetingopties’ nu nog verder uit. Sinds kort is het zelfs mogelijk om ‘specifieke interesses’ te combineren met ‘brede doelgroepen targeting’.
De mogelijkheid om beide ‘targetingopties’ te combineren opent nieuwe deuren voor adverteerders. Enkele voorbeelden:
- Een voetbalclub (b.v. Ajax) kan advertenties voor Ajax-tenues in kindermaten of een ‘kids-club’ lidmaatschap gericht targeten op ouders die fan zijn van Ajax.
- Bedrijven kunnen hun ‘facebook-fans’ die binnen een week jarig zijn, gericht targeten met felicitaties en/of speciale aanbiedingen. Dit is bijvoorbeeld interessant voor cafés of reisbureaus.
- Ontwikkelaars van mobiele games / apps kunnen advertenties gericht targeten op iPhone en iPad gebruikers met interesse in bepaalde games of apps.
Vooralsnog is het combineren van ‘brede doelgroepen’ en ‘specifieke interesses’ alleen mogelijk via de Facebook Power Editor en nog niet in Facebook’s online Ads manager.
Toekomstige advertentiemogelijkheden?
Verder gaat het gerucht dat Facebook nog voor haar beursgang ook mobiele advertenties gaat introduceren. Dat is logisch gezien de verwachting dat het aantal mobiele gebruikers het aantal ‘vaste’ computergebruikers snel zal overstijgen. Dat blijkt ook uit het feit dat Facebook de brede categorie ‘Facebook Mobile’ al heeft aangemaakt als targeting mogelijkheid. Mobiele advertenties in de diverse Facebook-apps zullen dus niet lang meer op zich laten wachten.
De vraag is of dit een drukkend effect heeft op de klikprijzen voor de advertenties, omdat de hoeveelheid advertentieruimte (de inventory) hiermee enorm stijgt.