In 7 stappen een sociale media strategie

Sociale media zijn niet weg te denken uit onze marketingstrategie. Algemeen wordt een marketingstrategie herleid uit de ondernemingsstrategie e doelstellingen. Binnen de marketingstrategie worden de uitgangspunten en randvoorwaarden voor bijvoorbeeld de inzet van sociale media bepaald. Het ontwikkelen van een sociale media strategie staat dus niet op zich maar is een onderdeel van een groter geheel.

 

Bonustip

Zorg dat je sociale media strategie en integraal onderdeel is van de marketingstrategie. Daarnaast moet en kan de verschillende elementen van de marketingstrategie, waar de sociale strategie er 1 van is, elkaar versterken als we kennis en inzichten met elkaar delen.

 

Stap 1 – neem de tijd

Het ontwikkelen van een strategie en die strategie succesvol maken heeft tijd nodig. Het is niet zo, vergelijk andere online ads, dat er op korte termijn al meteen een resultaat te meten is. Er zal een beweging ontstaan, de tijd dat een sociale strategie daadwerkelijk fundamenteel een bijdrage gaat leveren heeft zijn tijd nodig.
Daarnaast moet er ook tijd worden vrij gemaakt voor het onderzoeken van de media, de ontwikkelingen en de wijze waarop de sociale media gebruikt worden.
Het maken van een planning en een schema om de content te plaatsen geeft de eerste richting aan de engagement met de doelgroep.

 

Stap 2 – doelgroep en media

Zorg dat je de klanten en doelgroepen goed kent. Onderzoek hoe actief deze klanten en doelgroep zijn op verschillende sociale media en analyseer wat ze er doen. Een vergelijking met je eigen klantenbestand en het zoeken naar meer informatie over je klanten en doelgroep kost tijd maar levert ook vaak veel informatie op.
Het kennen en hebben van inzicht in de mogelijkheden van de sociale media is ook een vereiste voor het ontwikkelen van een sociale media strategie. Het medium kennen is meer dan alleen een bericht plaatsen. Zorg dat je de media waar je klanten en doelgroep actief op zijn goed kunt doorgronden, het medium moet je van achter tot voor kennen en weten wat er wel en niet mogelijk is.

 

Stap 3 – verzamel content

Zorg ervoor dat je over voldoende content beschikt. Of minimaal het kanaal hebt geopend om die content te verzamelen en laten verzamelen.
Deze stap in de strategie wordt vaak vergeten of te gemakkelijk over nagedacht. Als in de strategie wordt gesproken over dagelijkse content, dan vraagt dat wat van de aanvoer van diezelfde content. Waar haal je de content vandaan, heb je voldoende bronnen, zijn er auteurs, schrijven je eigen collega’s of heb je andere suggesties.
Zorg dat je goede afspraken maakt met de mensen die de content gaan aanleveren. Benadruk dat ze niet kunnen afhaken of verzuimen omdat dan de contentplanning vast loopt. Het aanleggen van een kleine buffer content is zeker aan te raden.

 

Stap 4 – planning maken voor elk platform

Voor elk platform of sociale medium moet je de optimale mix maken van mogelijkheden, content, bereik, planning en vindbaarheid.
Zorg voor een strakke contentplanning op basis van dag, tijdstip en frwuentie. Zorg voor de juiste hashtag in de berichten voor de vindbaarheid en let ook op de omvang van de content in relatie tot het medium waarop het sociale medium wordt geopend. We lezen immers anders op een smartphone dan op een tablet.

 

Stap 5 – maak een checklist

Een checklist is een opsomming van een aantal al genoemde items. Op het moment dat je die punten gestructureerd doorloopt is de kans dat het goed gaat groter. Sociale media succesvol inzetten vraagt om een gestructureerde planning en dat vraagt weer om discipline. Omdat uit ervaring blijkt dat we vaak weinig tijd hebben, helpt een checklist om niets te vergeten.

 

Stap 6 – denk aan de voortgang van het proces

Tijdens de voortgang van het proces is het wel noodzakelijk om de effecten en resultaten van de sociale media te meten en monitoren. Daarvoor moet je de goede tools gebruiken zoals bijvoorbeeld Hootsuite.
Bij een afwijking van het proces of bij het afwijken van de geplande doelstellingen kun je de strategie bijstellen.

 

Stap 7 – plan de werkzaamheden

Plan je werkzaamheden een periode vooruit. Bijvoorbeeld 2 a 3 maanden. Je kunt alle betrokkenen dan informeren en duidelijk aangeven wie wat doet, wat aanlevert en hoe er wordt gereageerd.

Sociale media strategie ontwikkelen is 1, de sociale media strategie uitwerken vraagt meer inzet dan we vaak vooraf denken.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven