Twitter is zakelijk gezien nog steeds een sociaal medium dat met meer en minder succes wordt gebruikt. Het inzetten van Twitter in de marketing strategie om te zorgen voor succes vraagt wel om enig inzicht in het medium en wat je er mee doet. Vaak worden er willekeurig posts geplaatst en is het niet altijd duidelijk wat de relatie met de andere media-instrumenten in de marketingstrategie is. Daarom 20 tips om de inzet van Twitter in de marketingstrategie te verbeteren.
- Gebruik een goede hashtag om anderen te helpen bij het oplossen van vraagstukken.
• Een hashtag zorgt dat je gevonden kunt worden.
• Denk aan partijen als KPN die de hashtag of het woord KPN monitoren om daar vervolgens op in te kunnen spelen. - Deel relevante tips voor je markt.
• Geef volgers inspiratie door tips, aanbevelingen en andere leuke informatie. - Deel foto’s, content, films, etc waarvan je weet dat deze interessant is voor anderen.
• Content is meer dan alleen teksten, afbeeldingen maken het lezen van berichten leuker en spreekt meer aan. - Bij bezoek aan congres, deel de relevante informatie.
• Er zijn vaak mogelijkheden voor het vergaren van extra content, zoals het bezoeken van evenementen. Maak een foto van een presentatie, een nieuw concept of een leuke situatie en deel die.
• Verdeel de aandacht over leuke content en noodzakelijke content (need to know en nice to know) - Verspreid nieuws.
• Dat kan natuurlijk door het doorzetten van een link.
• Het is ook mogelijk om een samenvatting of verkorte weergave te maken van content, eventueel met eigen inzicht en die delen. - Deel een link naar interessante content op andere omgevingen.
• Als je ergens anders leuke en mooie content ziet, deel die dan. Het kost relatief weinig inspanning en je bent wel on de spot. - Post originele suggesties en gedachten.
• Uit ook gewoon eens gedachten die hebt, al dan niet realiseerbaar. Het geeft dan dat je in de markt actief bent om te kijken wat er gebeurt.
• Het geeft ook vaak voeding voor reacties van je volgers. - Zorg dat je aangesloten bent bij interessante groepen.
• Deze groepen verspreiden content omdat de discussie over het algemeen gaat over het thema van de groep.
• Het maakt je ook meer zichtbaar. - Gebruik de andere sociale media als versterking (zoals Facebook en LinkedIn)
• Laat Twitter niet alleen staan, gebruik de koppeling naar andere sociale media. Het vergroot de kans op meer volgers en reacties. - Doe mee aan een discussie.
• Ga een discussie niet uit de weg via Twitter. Geef jouw visie en mening. Dat maakt je uniek. - Gebruik twitter als onderzoekskanaal over je leads.
• Analyseer het twitter gedrag van je klanten en leads, het geeft weer net iets meer inzicht. - Geef aanbevelingen.
• De uitspraak “what goes around goes around” past hier het best bij. - Verspreid de post over de gehele dag.
• Meerdere tijdstippen, mogelijk herhalen van berichten en vaker plaatsen zijn best mogelijk. Het moment dat mensen je als spam zien is meer gevoed vanuit relevantie dan vanuit frequentie. - Reageer op tweets die gaan over jouw markt.
• Als er iets speelt is het goed om daar op te reageren. Dat hoeft niet altijd een discussie te zijn maar je kunt het ook leuk vinden. - Maak je Twitter account bekend via alle andere media.
• Gebruik de andere media in je organisatie om je twitter adres te verpsreiden en nodig mensen uit om je te volgen. Alleen het icoon ergens plaatsen leidt niet tot succes. - Doe aanbiedingen via Twitter.
• Laat ook je producten zien en doe de volgers een aanbod, Let op: dat hoeft niet altijd meteen korting te zijn. - Gebruik keywords.
• Zorg dat je de juiste woorden gebruikt in een hashtag of in je bericht waardoor je beter traceerbaar bent. - Plaats een foto van jezelf.
• Een foto waarop je als mens communiceert, vogels kunnen dat niet zodat we ze kunnen verstaan. - Volg experts en opinieleiders in je markt.
• Een nieuw idee komt meestal voort uit uitspraken van de leiders in de markt, volg hen dan en verrijk jezelf. - Wees authentiek.
• Dat is de belangrijkste tip. Een mens onder de mensen.
Bekijk je eigen inzet van Twitter eens kritisch. Het gaat er niet om of je alle tips meeneemt en met alle tips eens bent, het gaat er om dat je nadenkt over de wijze van de inzet van Twitter.