Hoe word je een succesvolle marketeer?

De 21ste eeuw. We leven in een ander tijdperk dan 30 jaar geleden. Innovaties en veranderingen volgen elkaar snel op. Er vindt zelfs een evolutie plaats voor de definitie van woorden, termen en begrippen die jaren als een vast gegeven werden gehouden. Denk aan loyaliteit, wat is loyaliteit in deze tijd van digitale ontwikkelingen? Maar kijk ook naar marketing, naar sales, naar communicatie. Deze begrippen verschuiven en krijgen nieuwe en andere rollen om uiteindelijk weer een succesvolle bijdrage te leveren aan de ondernemingsdoelstellingen.

 

De digital marketeer

De marketeer van de 21ste eeuw is een andere marketeer dan een aantal jaar geleden. We zien ook dat het NIMA daar op inspeelt met een nieuwe opzet van haar opleidingen (deze gaan in per januari 2016 en worden in de loop van het jaar openbaar gemaakt; vragen? mail dan naar info@idmk.nl). Is de nieuwe marketeer dan alleen digital? Nee, zeker niet. De offline wereld speelt ook een belangrijke rol voor het verkrijgen van succes. Het aandeel van digital (zowel alle online alsook mobile mogelijkheden) zullen wel een belangrijker deel gaan uitmaken. Een aantal vaardigheden die de nieuwe digital marketeer in elk geval over moet beschikken.

 

Leer om te gaan met data

Data zijn de bron van informatie die nodig is om een beslissing te kunnen nemen. Door het actief zijn via online en mobile mogelijkheden is het volgen van afnemers, b2b en b2c, gemakkelijker geworden. We moeten echter wel de data volgen en interpreteren. Het vertalen van data naar informatie is een vraagstuk op zich.

  • voor een servicegerichte website is een lange verblijfsduur op een servicepagina van de website misschien niet zo goed, de klant heeft er lang over gedaan voor hij het antwoord heeft gevonden.
  • langer verblijven op een verkoopdeel van een site en daarna ook daadwerkelijk overgaan tot koop; dan kan de lengte als positief worden vertaald.

We zien dus dat 1 soort informatie, de tijd die een bezoeker op een website verblijft, voor 2 verschillende mensen, binnen eenzelfde organisatie, tot verschillende informatie kan leiden. Je moet als marketeer een stap verder denken dan alleen de informatie die beschikbaar wordt gesteld vanuit een meting. Interpreteer en kwalificeer de kwantitatieve data. Dan krijg je informatie waar je mee kunt sturen en beslissen.

 

Word sociaal

Netwerken zit marketeers in het bloed. Kijk naar de verschillende offline bijeenkomsten, borrels en andere feesten. Dan zijn we er wel. Sociaal worden betekent ook dat marketeers online actief zijn. Actief zijn betekent ook actief zijn, niet dus op alle platformen een account aanmaken en dan niets meer doen. Actief zijn is belangrijk om de ontwikkelingen van de media te ondervinden maar zeker ook voor het netwerken. De gunfactor is een belangrijke factor voor het maken van keuzes en het nemen van beslissingen, peer to peer is immers betrouwbaarder dan andere bronnen.
Dat betekent ook dat de marketeer via de sociale media niet alleen maar zakelijk overkomt maar ook de menselijke kant laat zien. Dat lijkt moeilijk maar valt mee.

 

Word een digital marketing professional

In 2019 wordt het grootste deel van het marketingbudget besteed aan digital en mobile marketing mogelijkheden. Dat betekent dat kennis op het niveau waarop je werkt belangrijk is. Een keuze hiervoor maken is belangrijk maar ook de rol die je wilt gaan spelen. Het is met alle digital en mobile mogelijkheden niet mogelijk om een specialist te worden in alle disciplines. Dus kies ervoor, of je wordt een specialist en verdiept je in een discipline of je wordt een generalist die anderen als coach helpt en begeleidt.

 

Ken je klant

Teveel marketeers hebben moeite om een goed, duidelijk, eenduidig en consistent beeld te geven van de eigen klant. Vreemd op zich, want als marketeer heb je als motto “weten wat de klant wil en hem dat geven”. Maar als we de klant niet kennen vraagt dat om problemen. Je klant kennen betekent ook dat je persoonlijker omgaat met de klant. Dat is niet meteen met iedereen koffie gaan drinken maar aandacht en contact zoeken is al een stap. Denk aan de veranderende rol van merken in het digitale tijdperk. De marketeer, de mens, alle collega’s, mogelijk zijn dat de merken in het nieuwe tijdperk. Dat betekent dat kennis maken met en kennis hebben over een essentiële sleutel voor succes.

 

Customer Experience

De klantbeleving is mogelijk belangrijker dan de kwaliteit van het product. Deze zin klopt natuurlijk niet helemaal want een negatieve ervaring met het product levert een negatieve experience op. De beleving van de klant en de beleving voor de klant maken steeds vaker het succes. Aandacht, beleving, vertrouwen en contact zijn elementen voor succesvolle beleving. Iedereen heeft het altijd over het ijsje bij Ikea nadat je (te) lang in de rij voor de kassa hebt gestaan. Een mooi voorbeeld van een beleving die voor klanten heel positief over komt en de laatste beleving blijft het langst hangen.
Volgens Gartner:

  • 81% van de klanten is bereid meer te betalen bij een zeer goede klantbeleving
  • 89% van de klanten is veranderd van merk na een negatieve klantbeleving
    Dat zijn sprekende getallen.

 

Pak de regie

De marketeer in de 21ste eeuw moet minder volgzaam zijn en meer de regie pakken. Je bent zelf aan zet om de punten hiervoor op te pakken. Het management is zelf ook zoekende en ziet door de veranderingen ook niet altijd meer goed waar het heen gaat of moet. Wij als marketeer zitten al dichter op de klant en kunnen daar beter op inspelen. De instroom van mensen die zijn afgestudeerd zijn ook zoekende. Nog niet alles is geleerd, nog minder ervaring en zoeken steun bij jou als ervaren marketeer. Daarom is de regie pakken van je eigen succes het fundament voor het doorvoeren van de hiervoor genoemde vaardigheden.

Het is een turbulente tijd. Veranderingen vragen om flexibiliteit. De digital en mobile ontwikkelingen vragen om nieuwe marketeers. Het is ook een mooie tijd. De ontwikkelingen bieden veel mogelijkheden. De vaardigheden helpen je om het succes uit de nieuwe mogelijkheden te halen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven