Hoe stel je je beste content team samen?

Elke marketingstrategie wordt mede gevormd door de content die in die strategie wordt gebruikt. Content is niet alleen de kers op de taart maar ook een belangrijk bestanddeel van het succes. Content is door de online ontwikkelingen en mogelijkheden steeds meer een onderdeel geworden van de marketingstrategie. Denk alleen al aan alle content op sociale omgevingen als Facebook, LinkedIn, Youtube en Instagram. Maar ook de vele content die op de verschillende websites staat. Het zijn slechts enkele bronnen van de vele bronnen die er zijn.

Een content strategie ontwikkelen is één, een content planning maken is twee, het daadwerkelijk opleveren van de content is drie. Vaak is die laatste, het aanleveren van de content, de factor die het minst aandacht krijgt maar vaak het meest voor het succes zorgt. Vanuit de planning weten de ervaren content managers dat je niet te veel op de externen moet drijven maar een goed team moet samenstellen. Dat team zorgt voor het operationaliseren van de planning en het behalen van de doelstellingen die gekoppeld zijn aan de content strategie. Maar hoe ziet zo’n team er dan uit?

 

Twee soorten mensen

Vanuit de strategie en het operationaliseren zijn er zoals we in deze zin zien, twee soorten mensen. De eerste is de strateeg en de tweede is de doener.

  • de strateeg
    – deze ontwikkelt de visie, de strategie, het grote plaatje, de rode draad
    – deze persoon zorgt voor de ontwikkeling van de content strategie binnen de kaders van de marketingstrategie
    – de strateeg hoeft zeker geen schrijver te zijn (kan wel natuurlijk); de strateeg zorgt voor de aansluiting vanuit de cross mediale strategie; bespreekt de verhaallijnen; analyseert de KPI’s die moeten leiden tot het bereiken van de doelstellingen
    – vanuit het grote kader geeft de strateeg nieuwe mogelijkheden aan
  • de doener
    – de doener is de uitvoerder van de strategie
    – de doener kan meerdere rollen hebben die we in het vervolg van dit artikel beschrijven; denk aan auteur, blogger, vlogger etc

    Uit hoeveel mensen bestaat dan een optimaal team?
    Dat is een complex vraagstuk en hangt volledig af van de gekozen strategie en de impact op het ontwikkelen en uitvoeren van de strategie. De rollen van de doener die we hierna beschrijven kunnen soms in 1 persoon zitten. (daarom noemen we het ook rollen en geen functies) Afhankelijk van de kwantiteit enerzijds en de kwaliteit anderzijds zal er een goede basis gelegd moeten worden. In de praktijk bestaan de meeste teams uit 2 tot 5 personen die er regelmatig mee bezig zijn.

 

De rollen binnen het content team

De rollen (geen functies) die je tegenkomt in een content team zijn op een rij gezet. Eén persoon kan meerdere rollen uitvoeren, voor de manager om te zorgen dat de ene rol niet onder doet voor de andere rol.

Journalist
Een journalist is een getraind mens om met tekst, beeld, geluid en andere bronnen goede content te produceren die aanslaat bij de doelgroep.
Op basis van de kennis en vaardigheden van een journalist is deze ook in staat om een realistisch beeld te schetsen van de inhoud en kan hij/zij relativeren op basis van inhoud. Een deskundige op het vlak van content genereren.

Verteller
De verteller ziet in meerdere situaties die zich voordoen een verhaal. Een verhaal dat kan aanslaan bij de doelgroep. De verhalenverteller weet de aandacht te trekken van de lezer en te behouden door de wijze van schrijven. Een verhalenverteller denkt ook na over de opbouw van zinnen en de keuze van woorden. Deze woorden en zinnen vormen immers de basis om de aandacht te houden.

Digital native
De digital native schrijft over onderwerpen vanuit de digitale kennis. Hij/zij ziet ontwikkelingen aan komen, kan een link leggen tussen verschillende ontwikkelingen en ziet dan een volgende verandering. Zonder onderzoek maar zuiver op kennis, inzicht en intuïtie vormt de digital native de inhoud. De digital native ligt vaak voor op zijn collega’s wat betreft de ontwikkelingen. Is als eerste actief op nieuwe media en websites, heeft de nieuwste apps op zijn telefoon en probeert alles uit.

Zakenmens
De auteur schrijft. Maar is de auteur zich bewust van het zakelijk perspectief? Een auteur die vanuit zakelijk perspectief schrijft zorgt dat met de content die hij levert de klanten worden bediend. De content sluit aan bij het behalen van de doemstellingen bij de marketingstrategie en de daaruit herleide content strategie. De zakenmens bekijkt de content als een tussenstap in het bereiken van het uiteindelijke doel, klanten werven/behouden en omzet genereren.

Gepassioneerd persoon
Een persoon met passie voor het schrijven. Iemand met passie heeft zelf een blog, maakt een vlog en heeft een pagina met foto’s. Omdat deze mensen vanuit nature met content bezig zijn en er een hobby van gemaakt hebben, is de kans groot dat ze creatief een goede bijdrage leveren. Het zal niet altijd de kern raken van het onderwerp binnen je strategie, het straalt wel continuïteit uit. En een duidelijke vorm van content productie.

Community manager
Bij het schrijven van content wordt er steeds vaker om reacties gevraagd. Mogelijk ontstaat er een vaste groep mensen die gebruik maken van de content. Zonder op de inhoudelijke definitie van een community in te gaan is het duidelijk dat die hier wel aan het ontstaan is. De community manager is dan de schakel tussen de mensen in die community en de redactie. Deze manager zorgt voor de aansluiting tussen de inhoud en de behoefte van de leden van de community.

Sociaal mens
Een sociaal mens heeft het werken met en in sociale media in de DNA zitten. De belangrijkste sociale media zijn een open boek. Het sociale media schrijft content voor die sociale media en koppelt content die door anderen is geschreven ook weer aan die media. Het sociale mens zorgt dat er beweging ontstaat en blijft binnen de volgers. Bereik, delen en liken zijn de belangrijkste drijvers. Zorg er daarom voor dat deze KPI’s opgenomen zijn in de content strategie.

Idee-generator
Mensen die vanuit een andere invalshoek een idee genereren en daarmee nieuwe en andere inzichten ontwikkelen. Het zijn de mensen die vanuit een creatief perspectief soms een combinatie leggen die niet vooraf te bedenken was en waarmee er innovatieve content plannen gemaakt kunnen worden.

Deskundige
Kennis hebben van de branche waar je voor werkt is een eigenschap die de deskundige heeft. Inzichten, netwerken, samenwerkingen, ontwikkelingen en veranderingen zijn allemaal bij hem bekend en zal er over schrijven.
Soms kan het goed zijn om de deskundige te laten sparren met de creatieven in het team. De deskundige kan een vorm van tunnelvisie ontwikkelen.

Sporter
Elk team heeft een winnaar nodig. Een sporter die altijd de beste wil zijn. Dit teamlid zal altijd schrijven om bovenaan te eindigen. De meeste views, de beste resultaten. De sporter is vaak een rol die bij meerdere mensen aanwezig moet zijn om het gehele team te dragen.

Redactie
Tenslotte moet het team ook een deskundige en vaardige redactie hebben. De teksten moeten gecontroleerd worden, geredigeerd worden en goed gekeurd worden voor publicatie. Vaak een onderschatte en vergeten rol.

Deze rollen zijn ook terug vinden in teams van 2 tot 5 personen. Vaak zijn de rollen gecombineerd. Dit elftal vormt gezamenlijk wel een optimale mix.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven