Hoe maak je een succesvolle landingspagina?

Bij een goede campagne zit vaak een landingspagina. Vanuit online advertising of een email campagne wordt het bezoek aan de landingspagina gereguleerd. Het voordeel van een landingspagina ten opzichte van direct linken naar de website is de mogelijkheid om de doelstelling, mensen over te laten tot koop, te verstevigen. Een landingspagina heeft bijna altijd als doelstelling een optimale conversie.

In dit artikel een aantal suggesties om de conversie op de landingspagina te verbeteren.

 

Maak gebruik van het “in-1-klik-aanmelden”

Vanuit een campagne komt iemand op de landingspagina. Zorg dan dat deze pagine de conversie geeft. Maak het de bezoeker gemakkelijk door op basis van “1 klik” het proces voort te zetten. De call to action is dus vrij simpel en schreeuwt om gebruikt te worden.
Voorbeelden:

  • probeer hier uw…
  • download hier…
  • maak nu je eigen ontwerp…

 

Maak geen kopie

De landingspagina is een stap uit de gehele klantreis. Dus zal de bezoeker uit één van de vorige stappen uit de campagne naar de pagina komen. De bezoeker heeft dus een deel van de informatie die hij nodig heeft. Kopieer niet alle tekst en afbeeldingen uit de stap voor de landingspagina. Dan is er voor de bezoeker geen nieuw element en is de kans op conversie kleiner geworden.
Natuurlijk mogen er wel enkele woorden en soms een afbeelding worden meegenomen. En vanuit de storytelling moet de bezoeker wel het gevoel hebben dat hij weet waar hij terecht is gekomen. Dat versterkt juist de conversie. Echter teveel kopiëren geeft een teleurstellend resultaat.

 

Geef iets gratis weg

Als de landingspagina een stap in de cross mediale strategie is om de bezoeker verder te helpen naar informatie, dan zal er mogelijk een stap achteraan komen op de website zelf. Iets gratis weg geven zoals content, een gadget passend bij het product, een filmpje, etc geeft een hogere conversie naar de volgende fase in de cross mediale strategie.

 

Beloof de bezoeker iets

Denk vanuit de Unique Buying Reason en beloof de bezoeker iets wat je krijgt of hebt als je het product koopt of verder klikt. Die beloften moeten passen bij de toegevoegde waarde die het product heeft voor de bezoeker. Denk aan:

  • een gezonder leven
  • spannende uren bij dit boek
  • ontspannen momenten

De beloften of UBR moeten wel uit komen.

 

Gebruik feiten

Waarheden en feiten onderbouwen de informatie die je geeft. Natuurlijk weet de bezoeker dat je iets wilt verkopen. Dit koppelen aan feitelijke informatie verhoogt de conversie.

 

Beeld en video inzetten

Beelden spreken tot de verbeelding en video’s wordt naar gekeken. Na het bekijken van de beelden en het daarbij plaatsen van een call to action verhoogt conversie. Net als de call to action na het bekijken van een video. Breng de bezoeker in de sfeer van de story en het product. Laat de experience zien en de conversie neemt toe.

 

Directe communicatie

Zeg mensen wat ze moeten doen en stuur de bezoeker door de pagina. Een venster op de pagina met de tekst “Ja, ik wil wel een … met een veld waarin alleen een email adres wordt gevraagd” is een conversie verhogend instrument.
Nadenken over hoe mensen kijken vanuit plaatjes is ook een conversie bepalende succesfactor. Wanneer we een foto plaatsen van een persoon dan kijken we die aan. Als we die persoon een kant op laten kijken, dan kijken we ook die kant op. Als daar de actiebutton staat zal dat zeker de conversie omhoog helpen.

tracking

Gebruik kleuren

Kleuren bepalen voor een deel de emotie. Blauw wekt vertrouwen, paars is frustratie. Kleuren bepalen voor een belangrijk deel ons gemoed en beïnvloeden dus de conversie. Bijgevoegde kleur en emotie afbeelding geeft inzicht.

color
Met deze suggesties kun je de landingspagina verbeteren.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven