Farmville-terror, #nsfail en andere ergernissen

Gewoon, omdat het lekker is: tien social media-ergernissen.

  1. #nsfail. Natuurlijk deugt er een hoop niet in de wereld. En natuurlijk is het lekker om op de spoorwegen te kankeren. Al helemaal als je je tenen niet meer voelt door de kou, terwijl de speakers op station Lage Zwaluwe al uren zwijgen en je een smsje krijgt van thuis dat ze al lang op Teletekst hebben gelezen dat je daar echt niet meer weg komt vandaag. Maar kun je dan niets originelers bedenken dan #nsfail?
  2. DM spam. Echt gebeurd: een nieuwe follower, ik volg terug uit nieuwsgierigheid wegens raakvlakken (social media, bloggen). Binnen een uur krijg ik een DM: Meer weten over Sociale Media. Volg me op http://www.slideshare.net/ikkanjouwegwijsmakeninsocialmedia-blablabla. Pardon?? Ten eerste heb ik geen Twitter-account omdat jij geld wilt verdienen. Ten tweede staat er een spelfout in je bericht – als je een vraag stelt, eindig dan ook met een vraagteken. Maar nog het ergst van alles: als je mijn profiel had bekeken, had je kunnen zien dat ik zelf (ook) professioneel bezig ben met social media en dat je dus een hele, hele domme vraag stelt.
  3. Jezelf liken. Je eigen foto, video of update op Facebook ‘liken’. Gewoon niet doen, dat riekt naar narcisme.
  4. Populair: Laten zien hoe populair je bent door elke nieuwe follower te bedanken, of #FF waarin je wordt genoemd te retweeten. Ook echt gebeurd: ik ga iemand volgen met wie ik wel eens zakelijk contact heb gehad, ik word twee keer (!) genoemd als nieuwe follower (samen met 6 anderen) maar nooit teruggevolgd. Unfollow!
  5. LinkedIn-groepseks. Je gaat toch niet lid worden van een LinkedIn-groep om alle leden van die groep te vragen om met je te connecten? Serieus? Ik ben toch elke keer weer stomverbaasd hoe populair deze laten-we-elkaar-volgen-topics zijn (honderden replies zijn geen uitzondering). Wat heb je daar aan?
  6. Unfollow. Dit kan echt niet, maar het schijnt te gebeuren: mensen volgen op Twitter met als doel om teruggevolgd te worden en dan ontvolgen, om de balans followers/following een beetje positief te houden.
  7. Twexit. Of goedemorgen allemaal. Of ‘ik ben vandaag zo druk geweest, dat ik geen tijd heb gehad om te twitteren’. Dus? Val je ons normaal gesproken alleen maar lastig als je je verveelt?
  8. Hashtag-misbruik. Sommige hashtags zijn populair omdat veel mensen er samen over een onderwerp willen praten. Of dat nu #durftevragen, #3fm of #tvoh is. Mensen die daar misbruik van maken door hun eigen (commerciële) boodschap te pushen, zouden een Twitter-verbod moeten krijgen.
  9. Farmville-terror. Ok, ik geef toe: ik heb ooit koeien gemolken, graanvelden geoogst en schuurtjes gebouwd in Farmville. Maar dat is ruim een jaar geleden en nog steeds zijn er Facebook-vrienden die me elke dag een Farmville-request sturen. Als ik die requests niet accepteer, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen: opzouten met je fertilizer!
  10. Zenders. Je ziet het vooral bij nieuwe Twitter-accounts, dus kun je het vaak verklaren door een gebrek aan ervaring: mensen die überhaupt liever gevolgd worden dan volgen en niet reageren op mentions. Wat mij betreft is het geen harde wet dat je overal op moet reageren, maar af en toe iets terugzeggen in plaats van louter praten is in het echte leven ook een soort van beleefdheidsregel.

Het is niet moeilijk om de gemene deler te vinden tussen deze tien ergernissen. Het gaat erom dat je niet op de wereld bent voor jezelf, maar dat je ook rekening kunt (nee, moet!) houden met anderen. Dat geldt ook voor Twitter, Facebook, Linkedin, YouTube of Hyves. Ook hier is jezelf profileren, je eigen boodschap de wereld in sturen, je netwerk uitbreiden, of geld verdienen, niet alles – probeer vooral ook om met mensen in contact te komen. En dat die mensen dan ook iets terug zeggen. Je contacten op social media lijken soms best veel op de mensen die je in het dagelijkse leven ook wel eens tegenkomt.

  1. Dit artikel van Steven van Belleghem op MarketingFacts maakt daarom wat mij betreft alle andere stukken over omgangsvormen op social media overbodig: zeg ook eens bedankt of sorry en blijf vooral positief.

    Al lukt dat laatste mij ook niet altijd.

    Aangezien het weglaten van bronvermelding ook een goede ergenis kan zijn: klik hier voor het shirt. O ja: en bedankt @bramkoster, @Lasseur, @tbolder, @anneterbraak, @vlijmenlive en @sjefkerkhofs voor het delen van jullie frustraties met mij.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven