Gisteren was de presentatie van Social Embassy’s Social Media Monitor 4. Tim de Jong (@T_de_Jong), marktonderzoeker bij Pondres Social, was als gastblogger aanwezig en schreef onderstaand verslag.
Donkere wolken pakken zich samen boven Utrecht wanneer ik onderweg ben naar Amsterdam. Hopelijk geen voorbode voor wat komen gaat. Geen idee hoeveel mensen er aanwezig zijn, maar ik ben een van de gelukkigen met een uitnodiging voor Social Embassy’s “Merken worden vrienden” oftewel Social Media Monitor 4.
Inhoudsopgave
Google Plus doet publiek tekort
We starten een inleidend stukje van veelblogger Ernst Jan Pfauth. Ernst Jan vraagt het publiek wie er inmiddels Google Plus gebruikt, de hele zaal steekt zijn vinger op. Vervolgens wordt gevraagd of het ten koste gaat van de tijd die men aan Facebook besteedt…het blijft angstvallig stil.
Dit gebrek aan reactie vormt de start van de presentatie door Joris Tinbergen van Google+. Daarin wordt aangegeven dat Google+ zich nog in een testfase bevindt en zich voornamelijk focust op de optimalisatie van het netwerk. Het is dus goed mogelijk dat het design over een half jaar compleet veranderd is en we het netwerk niet meer terug kennen.
Stiekem hoop ik hier zelf op, ik zie namelijk nu de meerwaarde nog niet in. Het feit dat men de presentatie begint met woorden als testfase stelt mij, ondanks een gewaagde live demo, als marketeer deels teleur. Er wordt amper tot niet ingegaan op de “grote mogelijkheden” wat betreft adverteren, jammer. Later dit jaar worden deze mogelijkheden inzichtelijk zo wordt ons verteld.
Al met al mist Google hiermee de kans om onder de influencers flink wat Google+-ambassadeurs te vergaren, als je het mij vraagt. Mijn verlangen naar de presentatie van Social Embassy wordt er alleen maar groter van.
Vodafone en de VU
Echter zien we eerst nog twee presentaties die verzorgd worden door Casper Mooyman, de social media manager van Vodafone en Dr. Ivar Vermeulen, universitair docent aan de Amsterdamse Vrije universiteit. Bij deze presentaties wordt respectievelijk verder ingegaan op de “dag uit het leven van een social mediamanager” en “het creëren van een authentieke online personality”.
De laatste van deze twee presentaties boeide mij enorm. Hoe komt een merk nou geloofwaardig over en welke rol neemt men aan wanneer er aan de social mediaknoppen wordt gedraaid? Wanneer je spreekt vanuit het bedrijf heeft men een bepaald verwachtingspatroon van de uitingen die worden gedaan. Opmerkelijk feitje: uit onderzoek blijkt dat wanneer de boodschap niet conform verwachting is, dit vaak van grotere invloed is op de ontvanger. Daarnaast heeft een review van een leek meer invloed dan die van een expert. Al met al een presentatie met interessante en opmerkelijke resultaten en wat mij betreft een mustsee preso.
88% van de merken heeft een plan, maar wat voor plan?
Tot slot hetgeen waarvoor we allemaal TrouwAmsterdam binnen zijn gelopen: de resultaten van de Social Media Monitor #4, gepresenteerd door Social Embassy’s Steven Jongeneel. Het onderzoek gaat uit van vijf constructen en zes netwerken, zo begint hij. We kijken terug op een enorme groei binnen het social media landschap. Van de 100 merken is inmiddels 90 % aanwezig op de sociale media.
Al snel wordt benadrukt dat het feit dat bedrijven aanwezig zijn, iets anders dan dat ze actief zijn, wat we ook gelijk terugzien in het aantal fans. 56% van de merken heeft evenveel fans als een gemiddelde havo-scholier Facebookvrienden heeft en de mate van engagement is nog niet wat het kan zijn.
Je kunt hieruit de conclusie trekken dat het ontbreekt aan een strategie, maar uit het onderzoek blijkt dat toch 88% van de merken een plan heeft. In hoeverre men daarin ook een strategie verwerkt heeft, wordt niet helemaal duidelijk en de bedrijven lijken dus nog te worstelen met het bepalen en uitvoeren van een strategie. Er zit in ieder geval nog voldoende toekomstmuziek in social media, want de budgetten blijven stijgen en men investeert steeds meer in het meten van de social media inspanningen.
De rijtjes
Inmiddels zijn we aangekomen bij de rijtjes. Welk merk is nou het meest bedreven op welk netwerk en welke merken zijn overall het meest actief op de netwerken?
Het antwoord op de eerste vraag:
- Youtube: Maybelline
- Linkedin: ABN AMRO
- Twitter: ABN AMRO
- Facebook: HEMA
- Hyves: Heineken
- Community: Tele 2
Dan de overall top 10:
1. Vodafone
2. HEMA
3. Tele 2
4. Essent
5. ABN AMRO
6. Citroën
7. Bijenkort
8. Rabobank
9. T-Mobile
10. UPC
Voorafgaand aan de bekendmaking had ik al geprobeerd de top 10 te voorspellen. Uiteindelijk kwam de helft overeen met de uiteindelijke lijst en kwamen er toch ook enkele verrassende bedrijven in voor.
SMM5
Het vervolg op deze editie lijkt toe te spitsen op de vraag: “Community: wie gaat het verschil maken?” Ik denk dat dit een goed uitgangspunt is. Tezamen met een aantal suggesties vanuit het publiek vormt dit een solide basis voor de Social Media Monitor 5.
Oh, en die donkere wolken? Die waren bij aankomst in Amsterdam al verdwenen.
Het volledige rapport van SMM4 is terug te lezen op de speciale website.
Deze post is geschreven door gastblogger Tim de Jong, marktonderzoeker bij Pondres Social. Hij is op Twitter actief onder de gebruikersnaam @T_de_Jong.