Event verslag: SAM2013 door generatie Y

In het indrukwekkende gebouw van Christelijke Hogeschool Windesheim vond afgelopen vrijdag 25 januari het State of the Art Marketing Event plaats. Georganiseerd door studenten Commerciële Economie, die voor deze derde editie weer interessante sprekers hadden weten te strikken. Het evenement stond in het teken van Generatie Y en de nieuwste trends en ontwikkelingen op marketinggebied.

Workshop 1: Online overtuigen
Bij de eerste workshop die ik bezocht stond Jorin van Vilsteren voor de groep. Oud-student, druk bezig met zijn eigen bedrijf en een tikkeltje nerveus voor zijn presentatie. Hij belichtte de zes geheimen van Cialdini. Bekend, maar ondanks dat toch goed om ze weer eens te horen. Daarom wil ik ze ook jou niet onthouden.

  • Wederkerigheid. Stel informatie beschikbaar via blogs of stuur een felicitatie als je klant jarig is. Als je iemand iets geeft, zal hij zich onbewust verplicht voelen om iets terug te doen.
  • Commitment en consistentie. Apple past deze truc toe bij de aanschaf van computers. Puntsgewijs wordt de klant gevraagd of hij extra producten erbij wil aanschaffen. Dit wordt gedaan middels een slimme volgorde. Heeft de klant een kleine stap tot commitment gezet, dan wil hij consistent zijn en is hij eerder bereid om een volgende, grotere stap te zetten.
  • Sociale bewijskracht. Mensen zijn kuddedieren, iets wat je handig kunt toepassen bij de verkoop van je product. Zet bij de dagaanbieding neer hoeveel er al van zijn verkocht. Of geef weer wat voor cijfer de bezoekers het hotel geven. Hebben veel mensen iets gekocht of een hoog cijfer gegeven, dan zal het vast goed zijn.
  • Sympathie. Denk aan Johannes van The Voice of Holland of iemand die een tupperwareparty organiseert. Je gunt dat het hem of haar iets oplevert.
  • Autoriteit. Twijfel jij aan de uitspraak van iemand met een witte doktersjas aan? Vast niet. Door een expert iets te laten zeggen, geef je de boodschap meer waarde mee.
  • Schaarste. ‘Nog vier exemplaren beschikbaar’, staat er bij het product vermeld. Daar moet de klant gauw bij zijn. Een truc om snelle verkoop te stimuleren.
  • De principes werken alleen als de basis klopt: ken je doelgroep, bepaal je doel en richt het verkoopkanaal goed in.

Paperpresentaties
Wat volgde waren de paperpresentaties. Bij de minor SAM schrijven alle studenten een paper, de twee besten mochten hun bevindingen presenteren. De eerste groep belichtte de cookiewetgeving in relatie tot retargeting. Soms wat kort door de bocht, maar dat is niet verwonderlijk als je slechts een kwartier de tijd hebt om je verhaal te doen. De tweede presentatie ging over de verschillende vormen van gratis. De diverse voorbeelden gaven het verhaal kleur en inspireerden het publiek.

Workshop 2: interactieve contentmarketing
Laat je call to action achterwege. Dat was belangrijkste boodschap van Hans Kuit, creatieveling bij Triggerfish. Met treffende voorbeelden liet hij zien dat je op een andere manier je product kunt presenteren. Neem de filmpjes van Blendtec, waarin golfballen en zelfs iPads in de blender verdwijnen. Op een grappiger manier ontdekt de kijker de functies van de blender. Of de campagne van McDonald’s in Canada. Die geeft middels filmpjes antwoorden op vragen van klanten. Eigenlijk deden ze dat altijd al via hun servicedesk, nu brengen ze het in beeld. Kwetsbaar, maar vooral duidelijk en eerlijk. Wat deze voorbeelden gemeen hebben? Ze vertellen een verhaal waarin de kracht van het product goed naar voren komt. Door dat verhaal continu te vertellen, groeit het vertrouwen in het product of de dienst vanzelf. En ook al is de call to action heel verleidelijk, Hans benadrukt: laat die achterwege. Je devalueert hiermee alle energie die je in het verhaal hebt gestoken. Wie meer informatie wil kan gerust bellen, besluit hij zijn verhaal. Hoorde ik het nu goed: een call to action…?

Workshop 3: marketing accountability
Het creatieve team werkt met veel enthousiasme aan een opvallende campagne. Wat deze campagne uiteindelijk oplevert? Dat is niet meetbaar… toch? In zijn workshop pleitte Michiel van de Watering ervoor om vooraf al na te denken over hoe je de resultaten gaat meten. Dit kan bijvoorbeeld door via een speciale url het aantal websitebezoeken naar aanleiding van de campagne bij te houden. Of door een continu lopende actie eens te stoppen. Wat is het effect? Koppel je marketingplan bovendien aan bedrijfsdoelstellingen. Wordt van hogerhand het budget verlaagd, dan kun je verantwoorden waarom je het geld nodig hebt. Tot slot bracht Van de Watering de effecten van zowel prijsverlaging als -verhoging in beeld. Bijzonder om te zien dat juist een prijsverhoging zo’n positief effect kan hebben. Zowel qua gevoel bij de klant als gevolgen voor de omzet. Van de Watering kwam er helaas niet aan toe al zijn presentatiepunten te behandelen, maar gelukkig mochten ik als bezoeker zijn boek Marketing Kassa meenemen. Kan ik het nog eens rustig nalezen.

Workshop 4: Gamification
Dan is het tijd voor de ‘hoofdact’: de presentatie van Bart Hufen over Gamification. En ook al is het vrijdagmiddag 17.00 uur, iedereen luistert met aandacht naar Hufen. Vol energie en passie vertelt hij over de mogelijkheden voor bedrijven om games te gebruiken als marketingtool. Dit doet hij aan de hand van praktijkvoorbeelden. Neem FarmVille, waar McDonald’s een dag lang een eigen Farm had. Ander voorbeeld is Playstation Home, waar bezoekers kleding van Diesel konden kopen voor in hun virtuele wereld. Een succesvolle campagne. Maar ondanks de unieke campagnes en het feit dat gamification tot hype is uitgeroepen, blijkt dat het nog niet echt van de grond komt. Bedrijven durven het niet aan, verklaart Hufen enigszins teleurgesteld.

Generatie Y
Je zou misschien denken dat ik niet veel van het thema, generatie Y, heb meegekregen. Toch is dat wel het geval. Ik heb kunnen zien hoe generatie Y de organisatie van een evenement oppakt: gedreven, met elkaar en gericht op de bezoeker. Ik vond het een geslaagde middag, voor de studenten is het nu hopen dat de docenten daar ook zo over denken!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven