Marketing is van origine vooral gericht op de P van profit, terwijl bij duurzaamheid juist draait om de balans tussen people, planet en profit.
Dat lijkt een slechte match. Toch kunnen die twee wel degelijk samengaan en elkaar zelfs versterken! Daarom hieronder 4 voorbeelden.
1. Zorg voor een duurzaam product
Je product, daar draait het in eerste instantie vooral om. Een ecologisch, milieuvriendelijk, verantwoord en/of lokaal product, dat ook nog eens duurzaam in gebruik is: het gaat niet onnodig snel kapot.
Aspecten die hierbij komen kijken zijn onder andere de producteigenschappen, het productieproces, verpakkingen en garantievoorwaarden.
2. De prijs van duurzaamheid
Duurzame producten zijn vaak prijziger, al hoeft dat niet per se zo te zijn. Soms ligt dat aan het duurdere productieproces, maar in veel gevallen is de prijs van niet-duurzame producten simpelweg te laag.
Denk aan boeren die te weinig krijgen voor hun melk, fabrieksarbeiders in lagelonenlanden, producten die van slecht materiaal gemaakt worden of een goedkoop (maar vervuilend) productieproces.
3. Duurzame plaats
Ook de plaats kun je verduurzamen. Hierbij gaat het allereerst om de fysieke locatie van het personeel en product: is het gebouw duurzaam? En de winkel, of het distributiecentrum?
Je kunt daarnaast ook kijken naar de distributie: hoe milieuvriendelijk is het logistieke proces? Maak je gebruik van vliegtuigen, schepen of de trein, en gebruik je in binnensteden dieselbusjes of elektrische karretjes?
4. Duurzame promotie
Zijn je product, prijs en plaats op orde? Dan kun je daarover gaan communiceren! Bij duurzame promotie gaat het om twee zaken: wát je vertelt en hóé je dat doet.
De wát gaat vooral over je boodschap, waarbij het belangrijkste is dat hij eerlijk en oprecht is. Dit is best lastig, want consumenten zijn kritisch en greenwashing ligt op de loer. Aan de andere kant wil je ook niet te voorzichtig zijn, betuttelend of zelfingenomen.