9 Facebook-marketing- en advertentiefouten die je moet vermijden

Facebook is het meest invloedrijke sociale netwerk dat bestaat. Van een paar honderd gebruikers is het uitgegroeid tot en kanaal voor communicatie, politieke bewegingen en marketing waar bijna drie miljard mensen een account hebben. De wereldwijde bekendheid en het diverse publiek van het platform maken Facebook een ideale plek om leads aan te trekken en te genereren. Maak je als bedrijf géén gebruik van Facebook, dan mis je een belangrijk promotiekanaal. Ga je aan de slag met Facebook-marketing en -advertenties, bouw dan de juiste marketing- en advertentiestrategie en vermijd de volgende 9 fouten.

Fout 1. Onvolledig profiel

Een Facebookpagina is in feite een visitekaartje van een bedrijf op een sociaal netwerk, met bepaalde voordelen. Ten eerste kan het bedrijf meer informatie geven dan op een vel papier van 85 bij 85 mm groot. Ten tweede, door een profiel op een sociaal netwerk te gebruiken, kan een persoon communiceren met een merk en er meer interessante details over leren.

Verwaarloos daarom de mogelijkheid om gebruikers aan te trekken niet en negeer enkele profielopties. Het is beter om de nodige informatie winstgevend te verstrekken, zonder belangrijke kwesties voor het aantrekken van het publiek te missen:

  • Gebruik unieke profielen van hoge kwaliteit en omslagafbeeldingen die zijn gekoppeld aan het merk en die in andere officiële bronnen worden weergegeven.
  • Zorg ervoor dat de URL van de pagina overeenkomt met de naam van het bedrijf.
  • Geef de bedrijfscategorie correct aan, zodat het profiel wordt weergegeven bij het zoeken.
  • Vul het tabblad “Over” met duidelijke en interessante inhoud, waarin kort de functies en voordelen van uw merk worden geschetst. Een vriendelijke toon is welkom.
  • Negeer oproepen tot actie niet – “Aanmelden”, “Bekijk de video”, “Abonneren” en dergelijke. Zo zal de gebruiker begrijpen wat te doen met de gepubliceerde inhoud.
  • Vergeet niet de optie “Winkel”, waarmee je een deel van de reclame-informatie op een “speciaal aangewezen plaats” kunt indienen.
  • Geef contactgegevens aan: hoe meer communicatiekanalen een bedrijf gebruikt, hoe handiger het is voor klanten om contact op te nemen.
  • Probeer te reageren op berichten en opmerkingen op Facebook zodra ze binnenkomen, of in ieder geval op dezelfde dag.
  • Plaats klantrecensies over het bedrijf, zodat het mechanisme van sociale invloed werkt. Wanneer een abonnee voldoende onbevooroordeelde gedetailleerde beoordelingen ziet, is de kans groter dat ze geloven in de kwaliteit van de diensten van het bedrijf.

Fout 2. Onpersoonlijke berichten

Laat je menselijke kant van je bedrijf zien. Publiceer kantoorfoto’s, verhalen van werknemers, gehouden evenementen en teambuilding. Saaie cijfers spreken niet aan, probeer dit om te buigen naar een persoonlijk bericht hierover. Bewaar diagrammen en statistieken, mist relevant, voor een andere platform zoals LinkedIn.

Fout 3. Overvloed aan advertentieberichten

Het overladen van een bedrijfspagina met promotionele artikelen is als openbare spamming. Opdringerige inhoud schrikt mensen af. In plaats van de omzet te verhogen, krijg je het tegenovergestelde effect. Gebruikers moeten geïnteresseerd en betrokken zijn bij alles rondom je bedrijf, zodat ze het product met plezier volgen en loyaal blijven aan je merk. Houd je aan de 80/20 regel: 80% nuttige en leuke content, 20% gaat over je merk.

Fout 4. Onregelmatige posten

Het onderhouden van een Facebookpagina vereist regelmaat. Maak een contentplanner met regelmatige berichten, zodat je profiel actief blijft en nieuwe abonnees aantrekt (eenmaal per dag, om de andere dag, vijf keer per week).

De tegenovergestelde benadering – overposting – is ook geen aanrader. Frequente pop-upberichten waarin een bedrijf wordt genoemd, kunnen gebruikers irriteren en hen ertoe aanzetten zich af te melden. “Spam” is welkom als de berichten abonnees informeren over een advertentiecampagne, geweldige deals, verkopen of de kroniek van een grootschalig evenement laten zien.

Fout 5. De promotiefunctie negeren

Gratis adverteren en interessante berichten publiceren werken goed, maar langzaam. Wanneer een bedrijf zijn publiek wil uitbreiden en de verkoop wil verhogen, is het de moeite waard om te profiteren van de Facebook-promotiefunctie.

Verder kun je je advertentie verder verbeteren door op te geven op welke apparaten het beter is om de campagne uit te voeren (computer, tablet of smartphone); waar je de advertenties kunt plaatsen (nieuwsoverzicht; rechterkolom; Instagram-verhalen); doel campagne (conversie; abonnees; leadgenerattie) en de doelgroep (interesses; geslacht; leeftijd; gebied).

Fout 6. Doelloos gebruik kanaal

Wanneer het doel onduidelijk is, onderhoudt de eigenaar zijn pagina om op internet te zijn. Het is moeilijker om de aandacht van gebruikers vast te houden, relevante inhoud te genereren om het juiste idee over het merk te vormen en een profiel op Facebook te ontwikkelen. Hoe preciezer het doel is, hoe gemakkelijker het te bereiken is.

Fout 7. Negatieve beoordelingen negeren

Negatieve feedback is onvermijdelijk. Zelfs als een bedrijf probeert diensten op een hoog niveau te leveren, veroorzaken sommige situaties ontevredenheid van klanten. Houd hier rekening mee en zorg dat je in staat bent om te reageren op kritiek.

Houd je hierbij aan de volgende tactieken:

  • Reactievermogen. Hoe sneller je reageert, hoe minder gebruikers een negatieve beoordeling zullen zien zonder de redenen voor de huidige situatie van het bedrijf uit te leggen. Wanneer een klant die een negatieve opmerking heeft achtergelaten het bij het verkeerde eind blijkt te hebben, zal de organisatie zich in de ogen van andere gebruikers verantwoorden. Als de klant gelijk blijkt te hebben, kan het bedrijf de negatieve indruk gladstrijken door zich te verontschuldigen en bonussen aan te bieden. Abonnees zullen loyaal een verontschuldiging waarnemen als reactie op een negatieve beoordeling.
  • Tact. In een vlaag van gevoelens kan een klant zich emotioneel uitspreken tegen een bedrijf. Een vertegenwoordiger van een organisatie moet tactvol en kalm reageren op de negatieve feedback, logisch handelen en een constructieve dialoog onderhouden. Geef in geen geval de klant de schuld, zelfs als ze het mis hebben, probeer de essentie van het probleem te begrijpen en het op de beste manier op te lossen.

Fout 8. Gebrek aan aanpassing voor mobiele apparaten

Wist je dat 98,5% van de actieve Facebook-gebruikers toegang heeft tot het sociale netwerk via mobiele apparaten? Optimaliseer je pagina dus voor tablets, smartphones en netbooks. Houd hier dus rekening mee in het ontwerp en het gebruik van foto’s.

Fout 9. Facebook-algoritmen verwaarlozen

Het Facebook-algoritme beïnvloedt welke berichten mensen zien tijdens het lezen van de feed en in welke volgorde de berichten worden weergegeven. Het programma evalueert elk bericht en toont ze in aflopende volgorde op basis van de interesses van de gebruiker, niet op het moment van publicatie. Volg updates van het Facebook-algoritme op de Meta-website.

Maar hoe vaak het rangschikkingsalgoritme ook verandert, de basisregels zullen altijd relevant zijn:

  • Content publiceren die gebruikers willen zien;
  • betrouwbare en nauwkeurige informatie te delen;
  • vermijd de “zwarte” manier van promotie door te betalen voor opmerkingen en vind-ik-leuks;
  • communiceren met het publiek in de opmerkingen;
  • gebruikers aanmoedigen om berichten te delen;
  • gebruik video-content (verhalen en rollen).

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven