In 2022 gebruiken steeds meer bedrijven kunstmatige intelligentie in hun processen, producten en diensten. Deze 4 trends zien wij als redactie van Bijgespijkerd als de meest belangrijke.
Trend 1. Intenser samenwerken met AI
Heel wat tools die je vandaag gebruikt, draaien op artificiële intelligentie . Denk maar aan Google, je mail- en virusscanners, marketing automation oplossingen, chatboxen, modellen die machine-onderhoud voorspellen en systemen die data analyseren voor kenniswerkers zoals advocaten.
Het is intussen duidelijk dat de robots ons als mensen niet zullen vervangen. Wel zullen we steeds meer samenwerken. Intelligente systemen zullen ons helpen op kantoor en in productiesites. We zullen steeds meer werken met of naast machines die slimme en cognitieve functies gebruiken om onze eigen vermogens en vaardigheden te verbeteren.
Trend 2. Slimmere (online) veiligheid
Naarmate netwerken van steeds meer aangesloten apparaten complexer worden, wordt het ingewikkelder om de zwakke plekken te identificeren en te versterken. Dit is nochtans nodig voor een hogere cybersecurity .
Wie complexiteit zegt, denkt zeker in 2022 aan kunstmatige intelligentie . Enkele van de belangrijkste toepassingen van AI liggen waarschijnlijk op dit gebied.
Door netwerkverkeer te analyseren en patronen te leren herkennen die op valse bedoelingen duiden, beschermen slimme algoritmen ons steeds beter tegen cybercriminaliteit.
Trend 3. Meer en gemakkelijker personaliseren
Merken die erin slagen om hun klanten persoonlijk te bedienen en gepersonaliseerde producten uit te brengen, hebben al jaren de wind in de zeilen.
AI maakt het in 2022 mogelijk om er nog een schepje bovenop te doen via bijvoorbeeld een echt intelligente chatbot of slimme marketingoplossingen die consumentengedrag begrijpen en van daaruit persoonlijke aanbiedingen samenstellen.
Trend 4. Meer aandacht voor ethische AI
Intelligente systemen die op zichzelf beslissingen nemen en bijleren op basis van eerdere ervaringen, houden ook gevaren in. Ze discrimineren bijvoorbeeld op basis van etniciteit, leeftijd, geslacht, religie of woonplaats.
Als reactie op de situatie vandaag wordt het ethisch, verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie een van de bepalende AI-trends in 2022.