Ik werd vandaag geattendeerd op een nieuw Twitter-account: @Diana_en_Sander van Randstad. Alhoewel de intenties misschien goed zijn, is er over de uitvoering wel wat aan te merken. Bedrijven worden steeds persoonlijker op sociale netwerken. Maar komt men daardoor ook echt in contact met mensen op het netwerk?
Social media is ooit uitgevonden door en voor mensen. Er is weliswaar vaak een slim bedrijf nodig die de online innovaties faciliteert, maar enthousiaste mensen onderling, zorgen er min of meer toevallig voor, dat bijvoorbeeld Twitter is, wat het nu is.
Als een sociaal netwerk eenmaal populair is, duiken er snel bedrijven op. En alhoewel achter ieder bedrijf ook mensen zitten, zijn bedrijven vaak niet in staat om op een natuurlijke manier met hun klanten te communiceren. Waarschijnlijk dat bedrijfregels, beleid en cultuur een normale communicatie in de weg staan. Resultaat: vaak gekunstelde, veelal gezonden informatie, waar de interactie met andere leden van net sociaal netwerk ver te zoeken is.
Toch gaan gelukkig steeds meer bedrijven snappen dat hoe natuurlijker de conversatie is, hoe makkelijker je praat met je medestanders op sociale netwerken. En dus zie je dat veel bedrijven langzaam aan hun merknaam op sociale media gaan inruilen voor echte foto’s zoals bij het Twitteraccount van Wells Fargo of in het geval van Diana en Sander, zelfs hun eigen naam aan het Twitteraccount geven.
Toch is er wat vreemds aan de hand met het account van Diana en Sander
Ten eerste de naam. Diana en Sander voeren samen dit account. Ik ken niet heel veel accounts die door meerdere personen wordt gevoerd. Bovendien laten Diana en Sander niet zien in hun tweets wie er wanneer spreekt.
Als je iets meer wilt weten over Diana en Sander wordt je ook niet geholpen. Hun Twitter-biografie is niet gevuld. Maar het ergste is dat Diana en Sander zich wel als persoon voorstellen, via naam en foto, maar niet als personen praten. Diana en Sander braken alleen maar vacatures uit. Zij zoeken niet de interactie met wie dan ook. En ook al is het tweetal op 26 februari pas begonnen. Met drie volgers mag het account nog geen succes worden genoemd.
Mijn advies aan Diana en Sander
Bekijk eerst wat de mogelijkheden zijn van Twitter. Monitor eerst de reacties rondom Randstad en de uitzendbranche. Ga vervolgens voorzichtig meedoen aan de conversatie. Gebruik Twitter niet om vacatures weg te zetten. Maar zorg voor meerwaarde door rondom het onderwerp “ bannen zoeken en banen vinden” relevante content te bieden. Jullie zijn experts, en naar experts wordt altijd goed geluisterd.
Een mislukt experiment?
Je zou bijna denken dat Randstad een mislukt experiment is gestart. Dat een duur reclamebureau weer een slimme deal had gesloten met een niet goed ingevoerde marketingmanager. Die mooie foto met die twee hippe tandpasta-modellen maakt het ook niet geloofwaardiger.
Even googlen leert echter dat dit niet helemaal waar is. Onder diverse vacatures van de Randstad-vestiging Leeuwarden worden de twee ook onafscheidelijk opgevoerd. Diana en Sander bestaan gelukkig echt!