De Tien Geboden van Affiliate Marketing

Affiliate Marketing zorgt voor veel bedrijven voor een substantieel onderdeel van de online omzet. Deze omzet word gegenereerd door affiliate websites die als het ware fungeren als een reseller van de adverteerder. Om als affiliate succesvol te zijn is het zaak rekening te houden met veel verschillende factoren. Aan de hand van deze infographic beschrijf ik de 10 meest belangrijke punten waar een affiliate aan zou moeten voldoen.

1. Ken je publiek

Als affiliate is het essentieel om te weten waar je bezoekers vandaan komen en waarom ze juist op jouw site terechtkomen. Door dit te analyseren kun je de website aanpassen aan de behoeften van de bezoekers, waardoor je de kans op conversie vergroot.

 

2. Ben betrouwbaar

Consumenten herkennen affiliate websites die nutteloze producten aanprijzen en geen toegevoegde waarde leveren direct. Zorg ervoor dat de doelstelling van de affiliate website is om retentie van aankoop te realiseren; oftewel, de consument moet vaker naar de affiliate website terug willen komen.

 

3. Ben behulpzaam

Ben je er als affiliate bewust van dat je behulpzaam moet zijn voor de consument, in zijn zoektocht naar een goed product/dienst en dat je ook zelf daar in gelooft. Hierbij helpen bijvoorbeeld goede beschrijvingen, consumenten beoordelingen en tips.

 

4. Ben transparant

Laat aan de consument zien dat je een affiliate website bent en dat je affiliate uitingen gebruikt, zodat de bezoeker geen gevoel krijgt bij een enkel commerciële pagina te zijn beland.

 

5. Ontwerp zorgvuldig

Een juist design, wat aansluit bij de content en promotiemateriaal is belangrijk. Als affiliate is optimalisatie hierin een doorlopend proces; probeer verschillende producten, advertenties en text om de perfecte combinatie te vinden. Feedback van je bezoekers is hierin van zeer grote waarde!

 

6. Probeer verschillende affiliate programma’s

Aangezien ieder affiliate programma anders is qua voorwaarden en aanbod, is het interessant om hierin niet enkel voor één affiliate programma te kiezen. Wissel regelmatig tussen affiliate programma’s om uit te vinden welk hiervan het beste aansluit bij de website.

 

7. Creëer tijdloze content

Consumenten vinden verouderde informatie erg hinderlijk en zullen hierdoor geneigd zijn om de website te verlaten. Als affiliate kun je “outdated” informatie ondervangen door te linken naar pagina’s met actuele content. Dit mag zelfs content zijn van derden die je bijvoorbeeld in een frame in je eigen affiliate website vertoont.

 

8. Ben geduldig

Het kan wat tijd in beslag nemen dat een affiliate website gaat renderen. Wees niet ongeduldig en blijf investeren in de kwaliteit van de pagina’s via nieuwe links en content.

 

9. Blijf relevant

Het aanbod (vooral als het gaat om actiematige uitingen) moet relevant zijn en niet verschillen van de concurrentie. Omdat de voorwaarden van affiliate programma’s snel veranderen, moet je hier bovenop zitten. Hierbij kan het erg helpen om gebruik te maken van productfeeds die adverteerders aanbieden. Aangezien deze bestanden live zijn (en dus up-to-date) ben je gegarandeerd van de beschikbare producten tegen de juiste prijzen en beschrijvingen.

 

10. Content is king!

Vergeet nooit als affiliate dat een bezoeker naar je website komt om de inhoud die je aanbiedt. Ondanks dat het verleidelijk is om te focussen op “money-making” tweaks is dit niet wat de consument van de website verlangt en zal dit op de lange termijn niet het gewenste resultaat opleveren.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven