De kracht van een #

We gebruiken allemaal in onze content binnen sociale media een hashtag. In veel gevallen zie ik ook wel berichten met teveel hashtags of hashtags op een verkeerde manier gebruikt. Bij het op de juiste manier gebruiken van een hashtag is het juist een tool die krachtig kan werken en daarmee versterkend kan zijn voor de successen bij de inzet van sociale media.

 

Voordelen van een #

De voordelen bij het gebruik van een hashtag zijn onder andere:

  • binnen een sociaal medium kun je met een hashtag mensen die dezelfde belangstelling hebben te verbinden
  • het gedrag van mensen die belangstelling hebben voor de term of het onderwerp waaraan zij zijn herinnerd via de hashtag is dat zij het bericht zullen liken of delen; hierdoor vergroot je dus het bereik van je bericht
  • met een hashtag kun je ook werken aan het bouwen van bekendheid, merk en vertrouwen; de term achter de hashtag versterkt door de combinatie met de inhoud van het bericht dat wat je wilt bereiken

 

De basiseisen aan een #

  • de term of het woord achter de hashtag moet wel relevant zijn, het moet de kenmerken hebben dat het de doelgroep aanspreekt en dat het woord in 1 oogopslag helder is en herkend wordt
    – voorbeeld is het gebruik bij voetbalwedstrijden, de eerste drie letters van beide clubs vormen het keyword
  • de hashtag op zich kan op elke plaats in het bericht worden neer gezet, er is geen verschil bij toepassing in het begin, tussenstuk of einde van de tekst
  • de hashtag verschijnt niet wanneer het wordt verzonden door een afgesloten account

 

Waar moeten we bij een # nog meer aan denken?

Naast de voordelen is er ook een aantal aspecten waar we aan moeten denken voordat we echt succes hebben met de hashtag.

  • er moet wel een strategie achter hangen met doelstellingen; gebruik de hashtag niet zomaar of omdat anderen het ook doen doen wij het ook
  • de relatie met de andere media, sociale media en de andere media, moet wel sluitend en consistent zijn
  • gebruik een specifieke hashtag niet vaker dan 1 keer, heeft geen zin en is frustrerend voor de lezer
  • gebruik niet te veel verschillende hashtags in 1 bericht, maximaal 3 is het uiterste; het effect bij drie of meer neemt drastisch af; de kracht van de hashtag neemt af en het bericht is onleesbaar
  • vanuit merkperspectief slechts 1 hashtag gebruiken, deze ook consequent vol houden
  • het organiseren van een discussie rondom ene product of dienst werkt het best met een hashtag, zo kan iedereen die mee wil praten de discussie vinden
  • de hashtag is in de praktijk ook een mooie verbindende schakel tussen online en offline communicatie; plaats een hashtag met keywoord op een offline uiting en mensen hebben de neiging om online te gaan kijken
  • de hashtag moet gemakkelijk te maken zijn, herkenbaar zijn en eenvoudig zijn, een complex samengestelde te lange hashtag is te veel denkwerk en handelingen; mensen zullen afhaken om de hashtag te gebruiken

Deze tips geven je een handvat om de hashtag als sterk communicatiemiddel in te zetten.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven