Het vervolg op het artikel hoe je de contentmarketing het beste kunt benaderen.
- Kwaliteit versus kwantiteit
Enerzijds moet je dagelijks actief zijn op een blog (bijvoorbeeld) en anderzijds moet de inhoud wel goed zijn. Dat levert soms een spanningsveld op. Het is niet helemaal terecht om alles op kwaliteit te zetten, het is wel belangrijk, zeker ook in het kader van de tips uit deel 1, het schept vertrouwen en content moet eenzelfde tone of voice hebben.
- Frequentie
De lezer of bezoeker is op een bepaald moment gewend aan een bepaalde frequentie. Je zult er voor moeten zorgen dat je deze frequentie minimaal kunt vasthouden. En dan ook nog met de content die bijdraagt aan de doelstelling en kwalitatief goed is.
- Vergeet Linkbuilding niet
Neem in je content links naar andere partijen mee. Vaak is het plaatsen van een link een vorm van transparantie, je betrekt namelijk ook anderen, en een link geeft diepgang aan waar de bezoeker op zit te wachten.
- Neem je tijd voor contentproductie
Content komt niet vanzelf. Enig onderzoek naar de inhoud, inspiratie en het daadwerkelijk produceren van de content vraagt tijd. In de planning moet je hier rekening mee houden.
- Content moet je niet “kopen”
Je kunt op verschillende plaatsen content kopen. De vraag is of die content bijdraagt aan de doelstellingen. Als we kijken naar een aantal van deze tips dat is juist consistentie een belangrijke succesfactor, herkenning en relevantie zijn twee andere factoren. Content die je koopt kan deze drie aspecten minder goed vertegenwoordigen. Content wordt het best geschreven door mensen met passie voor het onderwerp.
- Maak relevante levendige content
Wanneer content saai en niet relevant is haken mensen en lezers direct af. Zorg dus dat de content daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft.
- Zorg voor cross content strategie
Een cross content strategie helpt om de content op verschillende plaatsen te plaatsen, in verschillende vormen met eenzelfde doel. De cross content strategie kan ook ingevuld worden door stukken van de content via verschillende devices te delen. Mensen kunnen dan via verschillende devices de content ophalen en lezen.
- Content kun je hergebruiken
Content hoeft niet altijd nieuw te zijn. Tenzij je een nieuwssite bent natuurlijk. Content hergebruiken doet elke blog wel een paar keer. Het is pas erg zodra het te vaak gebeurt en het de lezer opvalt.
- Zou je je tijd in deze content stoppen
Vraag jezelf bij elke content af of je zelf tevreden zou zijn wanneer je de tijd die je hebt gestopt in het lezen van de content. Heeft de content je iets gebracht, ben je wijzer geworden en ben je er zelf ook trots op. Bij maar een kleine twijfel moet je je afvragen of je de content moet plaatsen. Je gaat namelijk dan mensen “belasten” met content die je zelf ook eigenlijk niet zo goed vindt.
- Content is onderdeel van een groter doel
Het kan niet zo zijn dat de content in een medium of in een fase van de customer journey op zich staat. We hebben al gesproken over een cross content strategie. De aanleiding voor het gebruiken van content is vaak toch dat de lezer uiteindelijk klant gaat worden. Zorg dan ook dat de content een call to action heeft naar de volgende stap in de customer journey om hem uiteindelijk klant te laten worden.
Met deze21 tips heb je een handvat om de eigen content een keer langs te halen om te kijken of er elementen te verbeteren zijn. Het is een lijst van mogelijke aanpassingen en handvatten. Het is geen must om elke tip ook direct te vertalen. Het helpt overigens wel!