De impact van Blockchain op marketing: 4 scripties

Elk bedrijf is afhankelijk van data. De snelheid om het te krijgen en de nauwkeurigheid van informatie zijn cruciaal, dus blockchain is ideaal voor het verstrekken van dergelijke informatie. Het biedt netwerkleden direct informatie delen in een onveranderlijk register. Met een blockchain-netwerk kun je bestellingen, betalingen, accounts, producten en meer volgen. Omdat deelnemers één bron van authentieke gegevens delen, kunnen ze op elk gewenst moment transactiegegevens bekijken.

De impact van blockchain op marketing kan worden beschreven in vier scripties:

Scriptie 1: Vertrouwensrelatie tussen bedrijf en klant

Beloon gebruikers voor het bekijken van je advertenties met tokens
Door klanten te overladen met irrelevante advertenties, krijgen organisaties het tegenovergestelde effect van hun inspanningen: blokkeren. Hun investeringen betalen zich dus niet uit. Blockchain kan negatieve klantervaringen gladstrijken en mensen helpen advertentiemoeheid te overwinnen. Op basis van deze technologie kun je een beloningssysteem bouwen voor gebruikers die advertentie-content bekijken.

Mensen kunnen zich abonneren op advertenties van een bepaald bedrijf en ontvangen digitale valuta als beloning. Door een deel van hun advertentiebudget toe te wijzen aan het belonen van klanten via blockchain, kunnen bedrijven klanten beter behouden dan met traditionele marketingtactieken.

Meer vertrouwen in marketingcampagnes
Het volgen van productleveringen via blockchain helpt het wantrouwen van de consument te overwinnen en beter te presteren dan concurrenten. Door alle stadia van de supply chain in een blockchain vast te leggen, kunnen organisaties gebruikers direct bewijs van productkwaliteit bieden.

Bestrijding van neprecensies
Reviews zijn een effectief mechanisme van sociaal vertrouwen. Wanneer consumenten zien dat een product in trek is en hoge beoordelingen heeft, zijn ze eerder bereid om het te kopen. Blockchain helpt om cheatrecensies en productbeoordelingen te bestrijden, zodat verkopers consumenten niet misleiden. Gebruikers bevestigen betalingen in een blockchain en bewijzen zo dat ze het product dat ze beoordelen hebben gekocht en gebruikt. Een dergelijke aankoopbevestiging garandeert de authenticiteit van de feedback die door een koper wordt achtergelaten.

Scriptie 2: Bescherming marketinggegevens

Hoewel de statistieken een daling van het aantal incidenten laten zien, wordt privacy voortdurend bedreigd en stijgen de kosten van datalekken. Daarom blijven organisaties zoeken naar manieren om gevoelige informatie te beschermen. Het is belangrijk om oplichting te bestrijden waarbij bedrijven gebruikersgegevens verkopen aan andere bedrijven die mensen spammen met onnodige advertenties.

Beveiliging is een integraal onderdeel van blockchain. Telkens wanneer een nieuwe keten wordt gemaakt in een blokgrootboek, worden de gegevens gecodeerd en gekoppeld aan de vorige vermelding. Informatie uit een dergelijke keten kan niet worden gestolen, vervalst of verwijderd. Slimme contracten valideren elke invoer en zorgen ervoor dat de deelnemers aan het blockchain-netwerk legaal handelen. Ze geven gebruikers extra garanties en beveiligingsmaatregelen omdat deelnemers zien wie gegevens gebruikt en voor welke doeleinden en of afspraken worden geschonden.

Scriptie 3: Verwijderen van tussenpersonen

Meer toegankelijke reclame voor bedrijven
Om advertenties zo efficiënt mogelijk te laten werken en een groot deel van de doelgroep te dekken, moeten marketeers plaatsen kopen op gerenommeerde advertentieplatforms (Google, Facebook of Instagram).

Blockchain kan het aantal advertentieplatforms uitbreiden voor samenwerking en deze automatisch controleren op geldigheid. Een bedrijf kan rechtstreeks met dergelijke sites samenwerken, zonder een tussenpersoon en de noodzaak om te veel te betalen voor advertenties. Voor merken betekent dit dat blockchain reclame toegankelijker en goedkoper zal maken. En analyses van advertentieweergaven en klikken zullen nauwkeuriger en betrouwbaarder zijn.

Daarnaast kunnen bedrijven bijhouden waar hun advertentiebudget naartoe gaat en of het rationeel verdeeld is over bronnen. Blockchain zal gewetenloze websites blootleggen waar bots links volgen.

Vereenvoudigde contentaankopen voor advertentiecampagnes
Makers van advertentiecampagnes gebruiken de content van iemand anders vaak voor hun marketingdoeleinden (muziek, afbeeldingen en video’s). Vaak moet je hiervoor toestemming vragen en een licentieovereenkomst sluiten met dit bedrijf.

Voor het vastleggen van overeenkomsten of transacties, kan een blockchain het gemakkelijker maken om content van auteurs te kopen. Door intellectueel eigendom in een gedecentraliseerd netwerk te plaatsen, beslissen auteursrechthebbenden wie en onder welke voorwaarden toegang hebben tot hun intellectuele eigendom.

Scriptie 4: Meer winst uit content

Om advertentiecampagnes succesvol te beheren, moeten marketeers enorme hoeveelheden binnenkomende informatie analyseren. Ze moeten de effectiviteit van een campagne evalueren en stappen overwegen om deze te verbeteren.

Voor diepgaande en nauwkeurige analyses hebben marketeers gegevens nodig over marktomstandigheden, reacties van consumenten, acties van concurrenten en resultaten. Dit is ingewikkeld omdat de gegevens afkomstig zijn van verschillende kanalen: websites, televisie, sociale netwerken, radio, enzovoort. Het kost veel tijd en moeite om alle feiten te analyseren en te vergelijken.

Gelukkig komen er voortdurend blockchain-oplossingen op de markt die de verzameling en integratie van analytische gegevens uit verschillende bronnen kunnen optimaliseren en het succes van campagnes kunnen kwantificeren.

Blockchain biedt volop kansen

Blockchain bouwt sterke en betrouwbare relaties op tussen merken en hun klanten; het vereenvoudigt marketingprocessen door tussenpersonen in contracten te elimineren; het beveiligt gebruikersgegevens; het biedt consumentenvertrouwen en maakt reclame toegankelijk. Kortom: Blockchain biedt veel kansen, óók in de marketing.  Daarnaast beschouwen marketeers blockchain en cryptocurrency als een alternatieve manier om te betalen voor goederen en diensten. Meestal gaan online betalingen via een betalingsgateway.

Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!

  • In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
  • Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven