Tegenwoordig zijn er zoveel podcasts, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom hebben wij onze 5 favoriete marketing podcasts voor jou op een rijtje gezet! In de Bijgespijkerd top 5 podcasts, vind je de beste Nederlandstalige podcasts. Pak je koptelefoon er dus maar vast bij en laat je inspireren!
VPRO – Future Shock
Een heerlijke podcast van Nederlandse bodem. De Future Shock podcast gaat over technologie. Wat is het verband met marketing? Marketing is nauw verbonden met technologie. Een van onze favoriete afleveringen gaat over fast fashion en de gevolgen daarvan. Zelfs als je niet in fashion werkt, kun je veel leren van de manier waarop er naar zo’n probleem wordt gekeken en hoe alles eigenlijk om de consument draait. Met twee afleveringen per maand is deze podcast ook goed bij te houden. De onderwerpen zijn lekker divers, waardoor je superveel kunt leren. De afleveringen duren allemaal ongeveer een half uurtje. Wij zijn fan.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/Podcast.html
De Correspondent + Momkai – Verwondering
Deze podcast is meer geschikt voor designers, maar je kunt er als marketeer ook van leren. Journalist Ernst-Jan Pfauth (van De Correspondent) en designer Harald Dunnink (van designbedrijf Momkai) zetten elke aflevering een onderwerp centraal en zoeken dan een design dat hen interesseert. De afleveringen worden niet consequent geplaatst; op dit moment is de laatste al een paar weken geleden geplaatst en zijn er in een half jaar 7 afleveringen geplaatst (plus een teaser). In elk geval is het interessant om te horen hoe designers te werk gaan en wat ze wel en niet goed vinden. Grappig is dat ze eigenlijk nooit samen zijn; Ernst-Jan zit vaak in New York en Harald in Nederland, maar beide reizen veel. Wij hebben vooral genoten van “Wat maakt een design tijdloos?” omdat het veel raakvlakken heeft met ondernemerschap en marketing.
https://www.momkai.com/podcast
BNR – Groeihelden
Radiozender BNR heeft sinds september vorig jaar een podcast over groeistrategieën van bedrijven. De gasten zijn niet de minsten: oprichters van Helloprint, Picnic (supermarkets), Srprs.me (Surprise Me) en Mollie komen aan het woord. Elke week vraagt journalist en ondernemer Meindert Schut de hemd van het lijf over hoe je je bedrijf kunt laten groeien. Lekker nuchter, zakelijk, strak en duidelijk met een heerlijk achtergrondmuziekje. Afleveringen duren niet te lang en een waaier aan bedrijven wordt aangehaald. Eigenlijk is iedere podcast relevant en interessant, maar van tijd tot tijd zijn er afleveringen die op marketing zijn gericht. Eentje daarvan is die over “het groeikanon online marketing” – die raden we zeker aan vanwege de belangrijke trends die worden genoemd.
https://www.bnr.nl/podcast/groeihelden
Denis Doeland – Digitaal Vermogen
Hoe kun je je fan-relatie optimaliseren om zo fan-data te vergaren? Business hacker Denis Doeland geeft tips om het internet en social media goed in te zetten. Dat betekent: voldoen aan de wensen van je fans, klanten, medewerkers en met wie je dan ook te maken krijgt. Hij schreef een gelijknamig boek en in deze podcast deelt hij twee keer per week een hoofdstuk. Het wordt voorgelezen door iemand anders, maar het is toch wel heel fijn dat Denis gewoon zijn kennis gratis met ons deelt! Zo heeft hij het onder andere over een contenstrategie, business hacking en netwerken, maar ook over social media en technologie. Heel fijn aan zijn podcast is dat er elke aflevering een bepaalde case centraal staat. Hier praat hij over een bedrijf en wat we ervan kunnen leren. De afleveringen zijn lekker kort, echt maar 3 tot 18 minuutjes (de meeste zo rond de 10 minuten). Geen excuus meer!
HelloMasters
HelloMasters is de marketing podcast van HelloMaaS. Ze praten met CMOs uit het Nederlandse marketing landschap. Een strategische podcast met gasten als de CMO van bol.com, Marktplaats, TUI, Van Gogh museum en nog meer.
Luister hier naar de podcast : https://hellomaas.com/podcast/