5 vragen als leidraad voor je marketingplan voor 2022

Na twee tumultueuze jaren waarin de pandemie een impact had op alles, is het een belangrijk jaar om je marketingstrategie voor 2022 te bereiken. Met de juiste strategie kun flexibiliteit inbouwen, plannen voor het onverwachte en het hoofd bieden aan wat nog een turbulent jaar kan worden. De sleutel: planning. Maak marketingbudget vrij en bouw extra tijd in om klantgericht materiaal aan te passen. Gun jezelf en je team meer flexibiliteit dan normaal zodat je team het beste uit zichzelf kan halen, zelfs als er een tekort aan personeel is, COVID-evenementsrichtlijnen veranderen, enzovoort.

Verzamel allereerst belangrijke informatie over je marketingprestaties in het afgelopen jaar. Verzamel de belangrijkste statistieken over sociaal bereik, conversiepercentages, best verkochte producten, verkoopcijfers, geopende e-mails, groei van de contactlijst en webverkeer.

Vervolgens bepaal je wat je in 2022 wil bereiken. Gewapend met de kennis van wat werkte in 2021 — en wat niet — is het tijd om in de planning voor de toekomst te duiken. Deze 5 vragen zullen je helpen bij je planning voor campagnes, budget en tijdlijn.

Vraag 1: Hoe passen mijn marketingdoelstellingen bij de doelstellingen van de rest van de organisatie?

Wat probeerde je in 2021 te bereiken? Waren je doelstellingen gekoppeld aan verkoop, bereik, merkbekendheid, of iets heel anders? Laat de bottom line, verkoopteams en bedrijfsdoelstellingen de leidraad zijn voor de doelen die je stelt. Uiteindelijk zal dit leiden tot meer strategische marketing – en samenwerking tussen verschillende takken van het bedrijf is wat leidt tot een hoogwaardige klantervaring.

Vraag 2: Welk rendement zie ik op mijn huidige marketinginspanningen?

Welke kanalen en campagnes van het afgelopen jaar gaven de beste return on investment? Moet je misschien je budget verschuiven naar een ander kanaal? Of moet je deze media of campagnes zelfs afschaffen?  

Je tijd en budget zijn beperkt, en als iets echt niet werkt, wees dan niet bang om je inspanningen te verminderen. Leveren je Instagram-posts bijvoorbeeld geen resultaten op, overweeg dan om van 3-4 posts per week terug te gaan naar eenmaal per week.

Neem niet alleen je kanalen, maar ook je content onder de loep.

Vraag 3: Wanneer controleer ik mijn marketingplan?      

Bekijk elk kwartaal waar je staat en evalueer hun vooruitgang. Zo’n evaluatiemoment is niet alleen een kans om op koers te blijven, maar ook een kans om bij te sturen als iets niet werkt, of als een moment om doelstellingen aan te passen als de doelstellingen van de organisatie zijn verschoven.

Plan deze evaluatiemomenten alvast voor het gehele jaar in, zodat je team hier rekening mee kan houden.

Vraag 4: Welke acties ga ik het hele jaar door aanbieden?

Plan je marketing tijdlijn goed. Bedenk welke sales en campagnes je het hele jaar door wilt aanbieden – en plan dan terug om te bepalen wanneer de ontwikkeling voor elk van die campagnes moet beginnen.

Houd ook rekening met extra revisies en huur externe partijen in als dat nodig is. Het inbouwen van speelruimte en het hebben van een grote tijdslijn leidt tot minder stress en een product van hogere kwaliteit.

Vraag 5: Met welke partijen wil ik samenwerken?

Wat is je budget voor externe leveranciers? Zijn er nieuwe projecten waar je dit jaar hulp bij nodig hebt? Onderzoek hoe je de zaken in 2022 wilt aanpakken. Heb je te weinig goede externe leveranciers in je database? Ga dan op zoek naar nieuwe. Wacht niet tot een project klaar is om een nieuwe relatie met iemand aan te gaan.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven