Customer Insights over Generatie Z

Door de snelle verandering van ons gedrag door de technologische, ICT en digital veranderingen, veranderen de generaties ook sneller. Spreken we over de generatie Baby boomers vanaf de Tweede wereldoorlog tot ongeveer 1965, dan hebben we het over de Generatie X in de periode van 1965 tot 1977, de generatie Y in de jaren voor 1990. De generatie Z behelst alle mensen die geboren zijn in de 90-er jaren (1990 – 1999).

 

Paar kenmerken van generatie Z

  • vanuit het gedrag wil deze generatie meer vanuit customize bediend worden
  • het vak leren is een voortdurend proces, geen lange trajecten, kort & bondig en dat wat nodig is
  • de wijze van kennis opnemen, liefst online met een menselijke touch
  • communicatie face-to-face
  • zij werken vanuit een probleemoplossend ondernemend gedrag
  • beslissingen vanuit een team dat tot actie en overtuiging leidt
  • leiding zien zij als een “teacher”
  • de feedback moet voortdurend zijn en niet geconcentreerd in 1 gesprek per jaar
  • deze generatie verwacht meer veranderingen mee te maken die elkaar sneller opvolgen

 

Generatie Z als collega

In 2020 zal de generatie Z ongeveer 20% van de werkend bevolking uitmaken. Dat is een aanzienlijk deel. Zeker gezien de opbouw van de totale bevolking. Hoe kunnen we ons daar op voorbereiden?

 

Verwachtingen ten aanzien van de “werkplek”

Zoals elke generatie verwacht ook deze generatie dat zij harder zullen werken dan de vorige generatie. Bijna 80% geeft dat aan. De vraag is natuurlijk wat harder werken is.

  • de werkplek zal minder gericht zijn op een locatie
  • het meer werk verzetten komt meer vanuit het efficient omgaan met de tijd en de mogelijkheden
  • door de veranderingen die elkaar sneller opvolgen zal het werk dat wordt verzet als gevarieerd worden ervaren; gevarieerd en veranderend werk levert in de perceptie ook meer werkgevoel op

Het gemiddelde salaris zal nog steeds rondom het dan geldende modale salaris zitten, dat wel stijgt natuurlijk de komende jaren. Modaal verwachten we in 2020 rond de 38000 euro bruto.

 

Het ontwikkelingspad van de generatie Z

Kijkend naar deze generatie dan verwacht men 5 jaar na afstuderen:

  • 20 % ondernemer te zijn
  • bijna een kwart staat de ladder van de promotie binnen een organisatie
  • bijna een derde is werkzaam in een managementrol

Gemiddeld heeft deze generatie 4 banen. In de praktijk zal dit hoger worden gezien de gevarieerdheid en veranderingen die worden verwacht.
Op een paar procent na laat iedereen zich wel helpen door de ouders.

 

Eigenschappen voor een baan

De generatie Z heeft een duidelijk beeld waar een baan aan moet voldoen:

  • groei in werkzaamheden
  • goed betaald
  • positieve ontwikkeling door maken
  • veiligheid van baan / baangarantie
  • secundaire arbeidsvoorwaarden voor health en gezondheid
  • flexibel werken, geen 9 tot 17 baan
  • collega;s die inspireren

Het zijn een paar ontwikkelingen waar we nu al rekening mee moeten houden. Deze generatie komt over 5 jaar bij ons werken. Het is de toekomst. Neem de punten mee in het maken van een beleid om mensen te werven.

  • zorg voor een goede omgeving
  • denk na over de invulling van de werkzaamheden, is een vast kantoor en vaste tijden nodig
  • denk ook na over faciliteiten die minder voor de hand liggen zoals, boodschappen doen, kinderopvang, online winkelen en de logistiek erachter, eigen leaseauto of bieden van vervoersmogelijkheden


Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven