Checklist met 8 slimme tips die elke marketeer nodig heeft

Hou jij van lijstjes die je helpen om je werk eenvoudiger uit te voeren? Gebruik dan onze checklist die elke marketeer helpt bij het omgaan met social media. Houd daarbij voor ogen dat je dagelijks bezig met het delen van content, in contact treedt met je doelgroep en monitort wat er rondom je merk/bedrijf gebeurt. Het beoordelen en optimaliseren doe je maandelijks.

DAGELIJKSE CHECKLIST VOOR SOCIAL MEDIA

Tip 1: Deel content

Prio nummer 1: deel relevante content. Zo bereik je je doelgroep, trek je hen naar je merk of bedrijf en houd je hen betrokken.

Gemiddeld posten bedrijf zo’n vier tot zes keer per week. Hoewel dat het gemiddelde is, plaatsen sommige marketeers min of meer, afhankelijk van het platform. Overigens is het ook slim om content van anderen (geen concurrenten) te delen. Deze content dient dan wel relevant te zijn voor je doelgroep.

Tip 2: Maak contact met je doelgroep

Start een gesprek met je doelgroep en vraag hen naar hun mening. En reageer op opmerkingen of DM’s die je krijgt. Elke dag. Snel en adequaat reageren is een must. Duurt je reactie te lang, dan verliest je doelgroep haar interesse of escaleert een eventueel probleem openbaar. Ook kun je je doelgroep vragen om een vriend te taggen waardoor je makkelijk je doelgroep uitbreidt.

Tips 3: Controleer hoe je wordt vermeld

Wat wordt er over je bedrijf of merk vermeld? Stel alerts in zodat je weet als er over je geschreven wordt. Zo meet je het merksentiment en kun je ingrijpen als dat nodig is.

Tip 4: Identificeer trends

Trends komen en gaan zowat elke week op social media. Spring erop in als ze groeien én bij  je bedrijf of merk passen. Sla over als het niet relevant is of zelfs aanstootgevend. Zorg dat je veel op social media bent zodat je weet wat er speelt en welke liedjes populair zijn bijvoorbeeld. Op sommige platforms kun je dit gemakkelijk bekijken: Discover op TikTok en Trending op Twitter.

Tip 5: Beantwoord vragen op forums

Wees je ervan bewust dat er ook veel gesprekken plaatsvinden op forums. Denk bijvoorbeeld aan Reddit en Quora. Wat zeggen ze over je bedrijf of merk? Waar is men naar op zoek? Het kan je helpen bij het oplossen van problemen, maar ook bij het ontwikkelen van nieuwe content.

MAANDELIJKSE CHECKLIST VOOR SOCIAL MEDIA

Tip 6: Controleer je analyses

Data bevat waardevolle inzichten over je doelgroep. Over het type content dat je doelgroep aanspreekt en wat conversies genereert. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal vind-ik-leuks, het aantal weergaven en naar het verkeer naar je website. Met deze gegevens (verzamel ze van minimaal een maand) bekijk je welke berichten het beste presteren en waarom.

Als je ten minste een maand aan gegevens hebt, kun je beginnen uit te zoeken welke berichten het beste presteren en ingaan op het waarom.

Tip 7: Stel doelen

Wat wil je bereiken? Zodra je jouw analyses hebt bekeken en weet wat er goed is gegaan en wat kan worden verbeterd, kun je jouw doelen voor volgende maand instellen. Dat kan gaan over het vergroten van je bereik, het genereren van meer betrokkenheid of het genereren van meer verkeer naar je website.

Tip 8: Plan je content

Je doelen zijn gesteld. Maak nu content die hier het beste bij past en plan deze in. Houd daarbij ook rekening met events, aankondigingen of campagnes die je kunt delen.

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven