Drempelverlagend. Als je het boek ‘Simpel zakendoen met social media’ van Jan Willem Alphenaar in één woord zou moeten samenvatten, dan zou het dat zijn.
Aanbevolen voor: Ondernemers (MKB) en marketeers die overtuigd willen worden van het nut van social media, en willen weten hoe dat dan moet.
Persoonlijk oordeel: Niet alleen slaagt het boek in zijn opzet om de drempel voor zakelijk social media-gebruik te verlagen, het doet dat ook nog op een manier die oprecht enthousiast maakt én uitgaat van de positieve krachten van de sociale netwerken.
Tip: Het boek is ook nuttig als naslagwerk, bijvoorbeeld voor het aanmaken van bedrijfspagina’s op Facebook en LinkedIn.
Nog altijd heeft een te groot deel van de doelgroep van het boek (ondernemers en marketeers) een hele zak vol met smoesjes om niet met social media aan de slag te hoeven. Alphenaar maakt daar gehakt van. Hij doet dat op zo’n manier, dat je zelfs als gevorderde zakelijk social media-gebruiker weer even opveert van je stoel.
Dat zit hem met name in de structuur van het boek. Na de inleiding van Marco Derksen (oprichter van Marketingfacts) en zijn eigen geschiedenis, doet Jan Willem heel slims: het eerste hoofdstuk gaat over zaken doen in het algemeen. Waarom doe je wat je doet en waarom heb je daar succes mee?
Door zijn lezers te dwingen om daar eerst over na te denken, toont hij meteen aan dat de essentie van zakendoen is dat mensen je iets gunnen. Hij omschrijft dit als ‘wees het mannetje’:
Iedereen kent wel een mannetje. Een mannetje dat je belt voor je tuin, voor een klusje in huis of om bijvoorbeeld je auto te laten maken. We hebben allemaal een adresje waar we op terugvallen als er iets moet gebeuren.
En hoe komen mensen aan zo’n ‘mannetje’? Juist: via-via. En laat social media nu geknipt zijn om de status van ‘mannetje’ te bereiken: tevreden klanten kunnen je heel gemakkelijk aanbevelen, je kunt mensen heel persoonlijk benaderen en – zeker net zo belangrijk – bestaande klanten nog beter bedienen of zelfs nog meer aan ze verkopen.
Vervolgens biedt het boek wel honderden redenen om actief te zijn op social media. Zo probeert Alphenaar zijn lezers ervan te overtuigen om kennis online te delen:
Verkoop je isolatiemateriaal? Informeer dan op de website heel eerlijk en open over waar mensen op moeten letten als ze hun huis gaan isoleren. Je maakt gebruikers eigenlijk onafhankelijk van jou om een oordeel te vellen over de producten die je levert. Dat is een denkwijze die nog niet voor iedereen begrijpelijk is, maar je ziet dat mensen er wel behoefte aan hebben. Als jij het niet doet als leverancier, zijn er consumenten en bloggers die het gaan doen.
In het hoofdstuk ‘Optimaliseer euforiemomentjes’ word je als lezer gedwongen na te denken wanneer je klanten de meeste vreugde ervaren met je bedrijf en je producten; maak het ze zo gemakkelijk mogelijk om dat moment te delen via social media. Voorbeeldje: je bestelt een maaltijd bij Thuisbezorgd.nl, meteen na de bestelling (als je blij bent dat je over een half uur eten in huis hebt) krijg je de mogelijkheid om hun Facebook-pagina te liken. Slimme timing!
Deel twee van het boek is erg praktisch: de schrijver legt hier uit hoe Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn werken en hoe je hiermee als ondernemer of marketeer mee aan de slag kunt. Compleet met screenshots die uitleggen hoe je een bedrijfspagina aan moet maken.
Met name dit praktische gedeelte maakt van het boek een handig naslagwerk: welke sociale netwerken kun je ook alweer inzetten en hoe? Daarmee is het, ook voor de wat verder gevorderde lezer, een handig boek om achter de hand te houden.
Zo nu en dan neigt het boek wat naar clichés – al waarschuwt de schrijver daar zelf ook voor. En wie Alphenaar wel eens heeft horen spreken of zijn blogposts op Marketingfacts leest, komt regelmatig oude bekende verhalen tegen.
Dat neemt niet weg dat ‘Simpel zakendoen met social media’ ontegenzeggelijk voldoet aan een behoefte: ondernemers en marketeers over de streep trekken. En niet met bangmakerij, maar met mooie argumenten. En in die opzet is het boek dan ook ruimschoots geslaagd.
Het boek is te verkrijgen via Management Boek.