Seth Godin heeft in zijn TED talk een opmerking die mij erg aanspreekt! Hij zegt dat de traditionele manier van marketing gebouwd is om de slogan “Average products for Average customers”. Waarom? Nu dat heeft te maken zoals je in de post van Antonio Thonis leest te maken met de doelgroep waar de producten voor bedoelt zijn. De doelgroep voor de nieuwe vorm van marketing is de Early Adopters. Deze mensen scheiden het kaf van het koren.
De uitspraak van Seth heeft mij bewust gemaakt van het feit dat ik onbewust al volgens deze slogan werkte. De producten die ik gebruik heb ik of omdat ik er over hoorde of omdat ik het gewoon aangeschaft heb en er lyrisch van werd. Een aantal voorbeelden in mijn prive leven zijn modeitems, hifi en tv apparatuur.
Het aanspreken van Early Adopters kenmerkt zich door erg goed na te denken over ontwerp. Welk gevoel wil ik bij mijn klanten kweken? Philips is bijvoorbeeld een merk wat sterk inspeelt op een huiselijke omgeving waar jij je als consument thuis voelt. Kwaliteit defineert zich ook in gebruik van materialen. Bij auto’s zie je dit sterk terug komen. De verkoop van hybride auto’s is in de 1e helft van 2009 enorm gestegen omdat het de early adopters heeft aangesproken. Op basis van hun ervaringen zijn de auto’s steeds mooier geworden zodat het andere doelgroepen aan gaat spreken.
Zelf merk ik dat als je begint met het aanschaffen van producten die boven de gemiddelde producten uitstijgen dit een soort sneeuwbal wordt. Je raakt gewend aan kwaliteit en de voordelen die dit met zich meebrengt. Kostenplaatje is in sommige branches zoals mode natuurlijk weer een ander verhaal maar OK.
Social Networks zijn vervolgens weer uitermate geschikt om de producten die jij gebruik te promoten aan een publiek, tribes / community, die hiernaar op zoek is.
Nieuwe media heeft dus indirect ook het productontwikkelingsproces verandert. Door in de ontwikkeling van de producten al na te denken over kwaliteit, gedwongen door marketing, zal de focus op de productie verplaatsen. Interessante ontwikkeling voor Product Managers!