Aandachtspunten bij het bouwen van een website

Iedereen krijgt in zijn loopbaan wel te maken met het bouwen en ontwerpen van een nieuwe website. Vaak een lang proces waar meerdere mensen bij betrokken zijn. Het is ook belangrijk om het visitekaartje van het bedrijf, het online adres, goed op te zetten en in te richten. We investeren veel geld en tijd om traffic te genereren en de eerste indruk van bezoekers maak je maar één keer. Een uitdaging voor elke marketeer dus.

Om die uitdaging een structuur te geven hier 26 aandachtspunten die je helpen om ze enerzijds niet te vergeten en anderzijds om een beeld te hebben waarom je iets wel of niet hebt gedaan. Die onderbouwing is in de discussie met anderen van belang omdat het gaat om overtuiging, we hebben geen zekerheid over het resultaat immers.

1. het domein

  • de naam moet simpel, kort en krachtig zijn
  • mensen moeten de naam goed kunnen herinneren
  • de naam moet aansluiten bij de doelstelling, product of onderneming

2. de hosting

  • zorg voor een goede flexibele hosting partij
    b. verzeker je ervan dat de hosting ook bij uitval gewoon door kan gaan
    c. zijn er andere referenties of klanten
    d. bespreek goed de mogelijkheden van de hosting partij en de mate van creativiteit.

3. technische achtergrond

  • overtuig je van de goede technische opbouw
  • welke cms ga je gebruiken

4. doelstelling

  • wat is het doel van de website voor je onderneming? is dat verkopen, informatie delen, aanmelden of een ander doel
  • vaak heeft de website een rol in de cross media strategie, die rol moet duidelijk zijn in de opbouw van de website

5. layout

  • de opbouw van de website moet aansluiten bij de doelstelling en bij de doelgroep
  • de kleuropbouw van de website is ook uiteindelijk bepalend voor het succes, er is een groot verschil in gedrag tussen een rode achtergrond of een blauwe achtergrond

6. flowchart

  • de opbouw van de website in de verschillende pagina’s moet logisch zijn
  • het maken van een flowchart of sitemap zijn hierbij belangrijke instrumenten; het geeft een structureel inzicht in de logica van de opbouw van de website
  • een goede sitemap geeft je de mogelijkheden om flexibel in te spelen op gedragingen van mensen op de verschillende pagina’s

7. content

  • content moet goed en relevant zijn voor de bezoeker
  • de content moet aansluiten bij de doelstelling van de website
  • zorg voor een goede contentplanning
  • plaats de content als een goed leesbaar geheel, op de homepage kan de duiding van content staan, het vervolg kan dan op een volgende pagina staan

8. bezoeker

  • zorg er voor dat je goed weet wie je doelgroep is, daar ga je de focus op leggen bij het genereren van traffic
  • let daarna goed op welke mensen daadwerkelijk de website komen bezoeken, zijn dat ook de mensen waar de campagne op is gericht
  • analyseer het gedrag online, welke mensen uit welke herkomst bezoeken welke pagina’s
  • wat is het uiteindelijke resultaat dat bezoekers leveren

9. adverteren

  • teveel ruimte voor advertenties is voor de meeste website niet aan te raden
  • het kan zijn dat je een website hebt waarbij het verdienmodel is gebaseerd op inkomsten vanuit advertenties, dan moet je deze natuurlijk wel opnemen in de website

10. pop-up berichten

  • voorkom zoveel mogelijk pop-up berichten, zeker als het gaat om een advertentie
  • denk bijvoorbeeld wel aan een pop-up voor het aanmelden voor je eigen nieuwsbrief, door deze pop-up te koppelen aan een cookie kun je voorkomen dat mensen die de website eerder hebben bezocht deze pop-up opnieuw krijgen

11. design

  • zorg voor een eenvoudig, attractief, relevant en professioneel design
  • soms is minder beter

12. buttons

  • buttons vallen vaak op op een website, bedenk dat je de buttons dan wel goed en gericht inzet
  • vaak is een button goed te gebruiken in de customer journey als call to action naar de volgende fase in de journey

13. achtergrond

  • let op de opbouw van de achtergrond, een te drukke achtergrond maakt dat mensen afhaken

14. afbeeldingen

  • afbeeldingen trekken de aandacht, echter teveel afbeeldingen leiden weer af
  • de afbeeldingen moeten wel relevant zijn voor de inhoud van de website en de aard van het product of onderneming

15. navigatie

  • laat de bezoeker niet zoeken op je website, een eenvoudige wijze van navigeren vergroot het succes
  • mensen willen graag weten waar ze zijn in de website, laat dat zien

16. opvallen

  • wees uniek in de opbouw en weergave
  • dat is lastig omdat er veel websites zijn en er dagelijks websites bij komen; zorg toch voor je eigen uitstraling

17. actueel

  • actualiteit is voor een bezoeker een punt waarop hij besluit om wel of niet terug te komen
  • niet voor iedereen is actualiteit een issue
  • let op bij het gebruiken van een tak als “nieuws”; dan verplicht je jezelf om ook zeer regelmatig nieuws te laten zien

18. optimaliseren

  • de website moet organisch goed vindbaar zijn, de resultaten voor het SEO aspect worden door opbouw en inhoud van de website voornamelijk bepaald; trek daar de nodige tijd voor uit en geef SEO aandacht; een betere vindbaarheid vergroot het aantal bezoekers op de website

19. browser

  • controleer of de website bij de meeste (alle) browsers goed werkt en of alle functies bruikbaar zijn (sommige websites zijn bijvoorbeeld alleen bij een paar browsers te gebruiken)

20. resolutie

  • de resolutie van het scherm moet goed zijn, controleer dat ook bij verschillende merken en afmetingen

21. sociale media

  • koppel de website aan de sociale media en omgekeerd
  • laat mensen wel weten op de website dat de bezoeker je kan volgen, niet alleen het icoon van de sociale media plaatsen

22. lettertype

  • het lettertype moet passen bij de huisstijl en goed leesbaar zijn voor de bezoeker

23. registratie

  • als je bezoekers laat registreren op de website dan is dat een drempel voor de bezoeker; zorg er voor dat er voldoende voordelen voor de bezoeker zodat hij zich aanmeldt

24. tracking

  • een goede aanpak om te monitoren, tracken en analyseren is een vereiste achter een website
  • google analytics is wel het minste wat je moet installeren en gebruiken

25. veiligheid

  • wanneer mensen informatie op de website achter laten dan moet je er voor zorgen dat je hen veiligheid garandeert

26. footer

  • de afzender van de website mag niet ontbreken
  • ook de structuur van de website is hier goed op weer te geven
  • naast de eerste regels vaak de meest bezochte item van de pagina

Met deze 26 aandachtspunten kun je een website nog beter opzetten. Succes.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven