Het is uitdagend om een start-up op te zetten. Je zoekt naar een mogelijkheid, verzamelt geld, mensen en middelen bij elkaar. Mogelijk heb je een plan geschreven. En je gaat starten. In de praktijk zijn er veel start-ups die onnodig niet verder komen. Meestal omdat er aan minimaal één van de 13 redenen niet is gedacht of geen goede invulling aan is gegeven.
Natuurlijk moet je een idee niet altijd meteen de kop in drukken. In tegenstelling. In een veranderende wereld is experimenteren de basis voor elk succes. Zorg alleen wel dat het experimenteren niet te veel van jou of je middelen vraagt.
Loop de volgende 9 redenen eens door. Kijk of het je al een keer is overkomen of dat je er net op tijd aan gedacht hebt.
Er is geen behoefte of markt
Dat geldt voor bijna 50% van de start-ups.
Er wordt een concept, product of dienst ontwikkeld en de vraag of behoefte is niet in kaart gebracht. Soms is dat omdat een start-up een concept omarmt waar mensen nog niet aan toe zijn. Je bent je tijd ver vooruit.
Soms is het een concept waarvan we eigenlijk met elkaar kunnen stellen dat mensen er eigenlijk nooit behoefte aan gaan krijgen, hoe innovatief ook.
Geld is op
Dit gaat op voor bijna 30% van de start-ups.
De mensen die een start-up beginnen zijn vaak ook de mensen die er heel enthousiast en gedreven in zitten. Zonder een begroting, zonder iemand die je aan de begroting houdt, zonder iemand die van tijd tot tijd op de rem trapt, gaat het budget er snel doorheen. Zeker bij een dienst of product dat enige aanlooptijd nodig heeft.
De juiste mensen verzamelen
Bijna 25% van de start-ups heeft de verkeerde mensen om zich heen verzameld.
Een start-up succesvol op de markt zetten is complex. Daar heb je anderen bij nodig. Vaak zien we dat mensen die een idee hebben, dit delen met vrienden. Die vrienden worden dan ook een zakenpartner. Mogelijk net de mensen die je eigenlijk niet nodig hebt. Lastig. Maar je bent zo sterk als de mensen in je team.
Prijsstelling en kosten
Bijna 20% heeft geen goede kostprijsbepaling.
Het vaststellen van de prijs. Dat is een strategie en wetenschap op zich. Er zijn verschillende vormen van prijszetting. Belangrijk is bij elke prijs mede gebaseerd is op de kosten. Daarvoor heb je wel inzicht nodig in de opbouw van de kosten. Dat op zich is complex en stapt menig startend ondernemer overheen.
Het product op zich
Bij bijna 20% van de starters is het product niet goed.
Het product dat je maakt moet voldoen aan de verwachtingen van de klant. Die verwachtingen moet je goed managen. Er zijn winkels waar je producten koopt waarvan je het accepteert dat deze niet lang mee gaan. Datzelfde product in een andere winkel schept een andere verwachting. Zorg ervoor dat dat product of die dienst die je biedt wel het niveau haalt dat mensen verwachten.
Geen business model
Ongeveer 15% van de startende ondernemers heeft geen business model.
Een business model gebruik je om aan te geven waar je verdienmodel op is gebaseerd. Dat betekent dat je nadenkt over de behoefte van klanten en op welke toegevoegde waarde en behoefte je gaat inspelen. Zonder een beeld te hebben van het business model is het complex om dit wel succesvol in de markt te zetten.
Niet vanuit de klant denken
Ruim 10% denkt niet vanuit de klant.
De klant stoort mij in mijn werk! Wie kent de uitspraak niet? En reageer je zelf ook niet eens een keer zo als er een bericht of iets dergelijks binnen komt?
Zorg dat je de klant volledig als uitgangspunt neemt. Door de klant te omarmen zal hij of zij ook de marketing voor je gaan doen. De klant wordt een fan, blijft zelf als klant en helpt anderen werven. En dat alleen maar omdat je de klant aandacht geeft en hem centraal stelt.
Houd de focus
Ruim 15% laat zich afleiden.
Mensen met een creatief brein zijn vaak de mensen die een start-up bedenken en beginnen. Dat zijn ook de mensen die creatief blijven en dus met regelmaat weer een nieuw initiatief bedenken. Dat nieuwe initiatief leidt hen af van de bestaande start-up. Dat leidt weer tot het mislukken van de onderneming.
Zorg dat je de focus houdt op de ontwikkeling van de organisatie die je bent begonnen, teveel focus leidt af.
Heb je nog de passie?
Bijna 12% raakt de passie bij de opstart kwijt.
Een start-up is helaas niet altijd in heel korte tijd succesvol. Soms is er een langere adem voor nodig om iets tot een succes te laten bloeien. Het kan zijn dat de passie voor het product of dienst wegzakt, als de ondernemer die de start-up de passie niet meer heeft, dan zakt die passie ook bij anderen weg.
Naast deze 9 redenen is het ook belangrijk om een netwerk te hebben en te onderhouden. Denk ook aan je eigen energie en energieniveau. Vaak worden ook snel externe adviseurs ingehuurd doe alleen maar geld kosten. Ook spelen locatie en je marketinginspanningen natuurlijk een rol. Kortom, een start-up opzetten kost meer tijd en moeite dan je vaak denkt.