Hoe kun je met hetzelfde budget geld besparen of meer rendement uit je budget halen? Wacht niet op de recessie en mogelijke bezuinigingen, maar ga direct aan de slag met deze tips.
Quick win 1: Controleer niet-gefactureerde media
Het is slim om regelmatig om een rapportage van niet gefactureerde media te vragen. Heb je een clausule ‘niet gefactureerde media’ opgenomen in je contract? Maak je op basis van inkooporders afspraken? Media exploitanten factureren soms minder dan verwacht. Let hierop en eis als adverteerder je geld op. Kortom, wees alert en zorg dat je krijgt waar je recht op hebt, in alle redelijkheid.
Quick win 2: Vraag om vooruitbetaling volumekorting
Krijg je volumekorting op de totale media omzet (de zogenaamde Agency Volume Bonuses)? Vraag dan of je deze tijdig kunt ontvangen en niet pas na een jaar (wat meestal gebruikelijk is). Het is afhankelijk van het tijdstip waarop het mediabureau dit geld ontvangt of dit lukt, maar ga er in ieder geval het gesprek over aan en zoek uit of het mogelijk is.
Quick win 3: Neem deel aan media-onderhandelingen
Je mediabureau onderhandelt jaarlijks over de voorwaarden met de verschillende aanbieders. Het is slim om betrokken te zijn en eens aan te schuiven bij deze onderhandelingen.
Quick win 4: Monitor je mediaprestaties en stuur tijdig bij
Volg je mediaprestaties en vergelijk deze met vorige periodes. Zo worden afwijkingen gemakkelijker opgespoord. Monitor wekelijks tijdens campagneperiodes en stuur bij indien nodig, op basis van de bedrijfsresultaten – wacht niet tot het einde van de campagne.
Quick win 5: Programmatic buying
Dit is het automatisch en geautomatiseerd kopen van mediaruimte. De technologie wordt steeds breder omarmd waar het begon bij display, maar nu ook bij radio, OOH en Connected TV.
Het is een efficiëntere/gerichtere manier van media inkoop. Hoogopgeleide en getrainde professionals van mediabureaus zijn nodig om succesvolle campagnes te beheren en uit te voeren. Het advies luidt: gebruik een inclusielijst van maximaal 2000 sites.
Quick win 6: Sluit goeie mediadeals
Wil je direct deals afsluiten met een saleshouse? Het is slim om hier ook je mediabureau bij te betrekken. Vraag je mediabureau om mee te denken over directe deals die passen in je media- en communicatiestrategie.
Quick win 7: Vraag inzicht in het personeelsplan van je mediabureau
Analyseer hoe je team eruit ziet. Er kunnen voordelen gehaald worden uit de inefficiënties, uit de ‘mix’ junior/senior, … (bv. 500 uur senior kan makkelijk aangepast worden naar 250u senior en 300u junior). Houd wel altijd de kwaliteit van je team in het achterhoofd. Hoe meer senior je team is, hoe meer senior je bureaucontacten en de geleverde kwaliteit zullen zijn en omgekeerd.
Quick win 8: Voer een quick contract scan uit
Hoe oud is je mediabureaucontract? Ben je op de hoogte van de recente evoluties? Doe een quick scan van je mediacontract en kijk naar de tarieven en organiseer controleacties. Met name de digitale kosten en dan vooral de technische fees, verdienen de aandacht.
Quick win 9: Voer jaarlijks een evaluatiegesprek
Je hebt waarschijnlijk een Service Level Agreement met je mediabureau. Evalueer deze jaarlijks. Sommige targets hebben een direct verband met je budget, zoals onderhandelingskortingen of onderhandelingsvolumes. Het is belangrijk ze te kwantificeren om geld te besparen. Sommige zijn indirect of helemaal niet gekoppeld aan je mediabudget (bijvoorbeeld procesverbeteringen). Steek de energie in de financiële aspecten of zaken die een direct verband hebben met je budget. Stel hoge eisen, zowel aan de kwaliteit als aan de kosten.
Bron: fma forming alliances
Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!
- Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
- Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.