Het ontwikkelen van een digitale strategie is een vraagstuk op zich. Bij het bedenken van de strategie doorloop je de stappen die je ook doorloopt bij het schrijven van een plan, vanuit de vraagstelling naar de analyse, conclusie trekken, opties formuleren, strategie ontwikkelen, doelstellingen bepalen en de strategie implementeren. Dit is de basis voor het starten met een strategie. Een digitale strategie onderhouden is een iteratief proces, hieronder samengevat in een “360 graden digitale strategie model”. Het is een voortdurende vraag hoe klanten veranderen, hoe het mediaconsumptiegedrag verandert, welke media veranderen wat betreft eigenschappen, wat verandert er in het effect bij het inzetten van een medium, is de content wel goed. Zo kan ik nog wel even door gaan.
Basis voor digitale strategie
Vaak wordt een digitale strategie ontwikkeld om producten en diensten in de markt te krijgen en houden. Uiteindelijk is het dan vaak een cross digitale strategie. Ook wel omnichannel, multi channel of geïntegreerde strategie genoemd. De succesfactoren voor een effectieve (cross) digitale strategie zijn (op hoofdlijn):
- een inlevende doelgroep- en klantkennis
- weet je wel wie je doelgroep is en wie je klanten zijn
- heb je zicht op de wijze waarop ze jouw product of dienst kopen
- heb je eigenlijk over het algemeen wel zicht op het proces bij klanten en doelgroep
- specifieke mediakennis
- ben je op de hoogte van de specifieke kennis van de media, de mogelijkheden en de ontwikkelingen
- versterking van de kanalen
- zie je hoe doelgroepen en klanten media met elkaar verbinden en welke rol jij daar in kunt spelen
- meetbaarheid van de strategie
- zijn alle stappen in het proces te meten, monitoren en bijsturen (dat zien we in het 360 graden model ook terug)
- de verhaallijn, de boodschap en de content
- heb je de juiste content op het juiste moment met de juiste klant op het juiste device gecommuniceerd; dat maakt dat content op zich vaak als vraagstuk wordt gezien (content zonder medium en media zonder content bestaan echter niet)
We lopen de stappen van het model in het kort door.
De klantgerichte communicatie
Stel vast waarop je nu met klanten communiceert en de wijze waarop deze communicatie effectief is en leidt tot succes. Vaak zie je in deze fase termen als loyaliteit en engagement terug komen. Geef een definitie aan de termen, koppel er KPI’s aan zodat je ze kunt meten. Je kunt de reactie en actie van de klant dan ook beter monitoren en waarderen. Hierdoor stijgt weer de relevantie voor de klant en dus het uiteindelijke succes.
Sociale media
Een containerbegrip. Maak deze voor jouw digitale strategie duidelijk en concreet. De klanten zitten nooit op alle sociale media en de media waar ze wel op actief zijn, worden weer op een verschillende manier gebruikt.
Mobiele media
Doelgroepen en klanten zijn op een bepaald niveau en met een bepaalde intensiteit actief met mobiele devices. Als dat zo is kun je daar gebruik van maken door de connectie via die kanalen te versterken. Maar ook gebruik te maken van de technologische mogelijkheden die een mobiel device biedt.
De website
Vaak essentieel in de digitale strategie, de uiteindelijk poort naar succes. Klanten via webshops, leads via downloads. Bijzonder is dat er een website wordt gebouwd zonder daarbij de cross digitale strategie als uitgangspunt te nemen. Binnen die strategie zie je in de verschillende journeys de rol van de website voor de specifieke persona’s, doelgroepen en klanten. Met die kennis kun je eigenlijk pas een website bouwen en inrichten. Denk aan de conversie optimalisatie en de usability van een website.
Een belangrijk onderdeel van de strategie is hier ook de zoekmachine optimalisatie (SEO).
Inbound marketing
De mate waarin je online actief bent en vanuit die activiteiten mensen, bijna als vanzelfsprekend, naar je website komen. Een krachtige strategie die de digitale strategie zeker kan versterken. Dat vraagt wel om een voortdurende analyse van de inzet van media en de inhoud en aard van de content. Let er ook op dat je kunt meten en zien waar de traffic op de website vandaan komt.
Digitaal adverteren
Commercieel adverteren kan op nagenoeg alle digitale middelen. Vele website, sociale media en mobiele media staan open om gebruik te maken van de mogelijkheid om in contact te komen met de bezoeker. In dit hoofdstuk vallen ook de termen als retargeting, remarketing, affiliate marketing, bannering, display advertising etc.
E Mail marketing
Bij het leggen van contacten met doelgroep en klanten is het email adres nog steeds een belangrijke verbindingsschakel. Gebruik het email contact dan ook goed en zorgvuldig. Gerichte mails, wekelijkse mails, dagelijkse boodschappen, nieuwsbrieven. Het is een kleine greep uit de vele mogelijkheden. Kijk maar eens naar grotere spelers op de digitale markt om te kijken hoe zij op verschillende wijze email met succes inzetten.
Customer Service
De contacten met de organisatie zijn niet alleen met mensen van de service afdeling. Iedereen die contact heeft met een klant moet een service instelling hebben. Er belt iemand, dat is een contactmoment, leg het moment vast en zorg ervoor dat de klant een duidelijke reactie krijgt waar hij/zij wat aan heeft.
Wanneer je voortdurend door het 360 graden digitale strategie model gaat, wordt de strategie die je aan het implementeren bent of hebt geïmplementeerd succesvol voort gezet.
Tip: Wil je echt impact maken met digital marketing? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap iets voor jou!
- In 12 dagdelen (4 maanden) til je je strategische marketingkennis naar een hoger niveau.
- Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.