Een headline schrijven doen we allemaal wel eens. Een kopregel boven een alinea in een email, een header op een website of een pakkende regel op een banner. Alle kopregels of headlines hebben uiteindelijke hetzelfde doel. Dat kan variëren van kopen, lezen of clicken, allemaal willen de klant een stap verder helpen in de funnel of de customer journey om uiteindelijk de klant aan ons te binden.
De kopregel is je eerste indruk
En de eerste indruk maak je maar 1 keer. Herstellen van een verkeerde start kost meer moeite dan wat extra tijd in het eerste contact leggen en dit eerste contact meteen goed doen. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen die de kopregel in beeld krijgen deze ook lezen. De kopregel moet dus zo succesvol zijn dat het een groot deel van die 80% laat doen wat de doelstelling voor die kopregel is.
Kort en bondig
Kopregels moeten snel te begrijpen zijn, snel te lezen en als lezer moeten we weten wat je wilt. Leestechnisch kunnen we maximaal 4 tot 7 woorden aan om die te spotten en te begrijpen. Daarom moeten kopregels kort en bondig zijn.
Voor zoekresultaten zijn korte bondige kopregels ook beter, zeker niet langer dan 65 tekens.
Negatief of positief?
Een positieve kopregel geeft mensen energie. Denk aan woorden als “meer”, “beter” en ook “gratis”. Zeker in combinatie met een voordeel voor de lezer.
Een negatieve insteek in de kopregel trekt meer aandacht. Denk aan een boek van Van Bel met als titel “Kloteklanten” is niet positief maar heeft een hoge aantrekkingskracht.
In de praktijk is het testen van negatieve of positieve kopregels noodzakelijk, de zogenaamde A/B testen. Op de website kun je dat gemakkelijk testen, met banners kun je wisselen en voor een email bijvoorbeeld moet je een A/B test vooraf uitvoeren.
Gebruik aan getal
Een numerieke aanduiding in de kopregel maakt het voor de lezer concreet. Getallen nemen we op met onze hersenen en kunnen we snel vertalen naar aantrekkelijk of niet. Getallen en nummers in een tekst daarentegen is minder succesvol.
Het getal in de kopregel geeft je een duidelijk beeld van wat je te verwachten staat als lezer.
Laat het persoonlijk overkomen
Kopregels die overkomen op de lezer als zijnde persoonlijk geven de lezer het gevoel dat het over zijn/haar situatie gaat en dat het speciaal voor hem/haar is geschreven. De drijfveer om het te lezen is daardoor groter en ook de aantrekkingskracht.
Doe een belofte
We hebben weinig tijd om te lezen, we scannen meer koppen dan we echt lezen, zie ook het succes van Blendle. Een kopregel moet dus wel onze aandacht trekken, maar heeft ook als reden dat we willen dat de lezer verder gaat lezen. Het aanreiken van een belofte is dan een reden om verder te lezen. Je moet natuurlijk de belofte in de content wel waarmaken.
Geef de noodzaak aan
Als een kopregel er goed uit ziet maar de lezer merkt geen noodzaak tot lezen, is de kans weer kleiner dat deze gelezen wordt. De noodzaak kan liggen in de noodzaak voor de lezer, “houd je klant binnen”, maar ook in de lijn van “laatste kans”, “laatste dag”.
Verkoop jezelf
Met content moet je oppassen dat je inhoud geeft en niet een product verkoopt. In de titel mag je best aangeven dat je de beste bent en dat mensen niet zonder kunnen.
Maak de content uniek
In de kopregel moet je aangeven dat je uniek bent en deze content alleen bij jouw artikel te vinden is. Als de lezer het uniek vindt dan zal hij verder lezen. “Blog met meer dan 1 miljoen likes”, is een kopregel die kort is, een getal heeft en uniek is.
Kopregels maken en samenstellen op de juiste wijze is een vak op zich. Smaak en creativiteit vallen hier vaak onder. En over smaak valt te twisten. Een kopregel is ook nooit af. Beslissen wat je uiteindelijk wel en niet doet is van belangrijk want niets doen is de grootste misser.
Tenslotte de bonustip.
Meet de resultaten
Zorg ervoor dat alle kopregels die worden ingezet gekoppeld zijn aan een meetinstrument. Welke KPI’s je gebruikt is niet belangrijk als je maar duidelijk kunt aangeven wat de resultaten en verschillen zijn van de verschillende kopregels zodat je kunt leren en verbeteren van de gebruikte kopregels.