7 tips voor meer volgers en betrokkenheid op Instagram

Instagram is een dynamisch en snelgroeiend platform op socialemedia. Het aantal merken dat zich aansluit en de betrokkenheid van klanten op het platform groeit snel. Wil je meer volgers op Instagram en echte betrokkenheid stimuleren? Lees dan deze 10 strategieën.

1: Optimaliseer je bio

Je bio staat onder je gebruikersnaam en is het belangrijkste onderdeel van je profiel. De meeste potentiële volgers die je profiel bezoeken, bekijken eerst je bio-beschrijving. Maak dus optimaal gebruik van de 150 karakters. Geef een heldere omschrijving van wat je doet; voeg de unieke identiteit van je bedrijf of merk toe, zet aan tot actie en voeg een duidelijke link toe.

2: Zoek uit wat het beste tijdstip is om te posten

Gebruik Instagram Insights (beschikbaar op de mobiele app van Instagram) om meer te weten te komen over je volgers (leeftijdsgroep, geslacht, meest actieve tijden, enz.) en prestaties. Er is geen algemeen advies.

3: Post regelmatig en dynamisch

Probeer gemiddeld zo’n 4 posts per week te plaatsen. En in het ideale geval nog meer: het liefst elke dag een post. Want hoe meer inhoud je plaatst, hoe hoger de kans om opgemerkt te worden. Richt je ook op de nieuwste toepassing zoals Reels. Maar ook de stories doen het goed en zijn snel en makkelijk te plaatsen en na 24 uur weer van je tijdlijn. Experimenteer met een mix aan contentformaten zodat je verschillende doelgroepen en content kunt proberen en ziet wat voor jouw organisatie het beste werkt.

Raak vertrouwd met het Instagram algoritme

Het algoritme streeft ernaar om inhoud te tonen die boeiender is voor elke individuele gebruiker. Dus hoe meer engagement (likes, comments en shares) je weet te vergaren, hoe groter de kans dat je nieuwste content wordt ontdekt door potentiële volgers. Zorg ervoor dat je conversaties op gang brengt en reageer op commentaren.

Het algoritme werkt met de volgende zes signalen:

  • Interesse: Hoezeer een gebruiker de post prefereert op basis van engagement in het verleden
  • Actualiteit: Hoe recent de post is
  • Relatie: De accounts waarmee een gebruiker vaak contact heeft
  • Gebruiksfrequentie: Hoe vaak een persoon op Instagram kijkt
  • Volgen: Het aantal accounts dat een gebruiker volgt op het type content dat zij plaatsen
  • Sessietijd: hoe lang de gebruiker op Instagram blijft

5: Laat je persoonlijkheid van je bedrijf zien

Naast het op de hoogte blijven van de laatste aanbiedingen en kortingen, is een van de belangrijkste redenen waarom mensen merken volgen op sociale media dat ze meer willen weten over hun persoonlijkheid.

Denk aan je merk als een en vraag jezelf af: wat is de persoonlijkheid van mijn merk? Houd die stem consistent in al je contentmarketing, of dat nu op Instagram is of op de blog van je website.

6: Schrijf goeie teksten

Prachtige visuals trekken de aandacht van je publiek – geweldige teksten houden de aandacht vast. Gebruik de 2.200 beschikbare tekens om meer context te geven aan de foto of video die je post.

Enkele tips:

  • Belangrijke info plaats je als eerste
  • Gebruik slimme hashtags om de kans te vergroten dat je in de zoekresultaten verschijnt
  • Gebruik emoji’s en lichte humor om de persoonlijkheid van je merk te laten zien
  • Moedig mensen aan om hun gedachten te delen
  • Vermeld andere accounts (waar mogelijk) om het bereik te vergroten
  • Eindig met een beschrijvende call-to-action

7: Schakel influencers in

Een effectieve manier om een nieuw publiek te bereiken en nieuwe volgers te krijgen is om samen te werken met influencers die in jouw niche die al een aanhang hebben.

Het is beter om samen te werken met micro-influencers – die een kleinere maar sterkere sociale aanhang hebben van tussen de 1.000 en 100.000 volgers en worden beschouwd als betrouwbare experts in hun niche. Ze worden als authentieker beschouwd en hebben een intiemere band met hun volgers. Ze maken op een veel dieper niveau contact met hun publiek en hebben dus veel betere engagement rates. Bovendien kun je gemakkelijk achterhalen of hun aantal volgers en hun engagement echt of nep zijn.

Tot slot: promoot je instagram account overal zodat je hiermee je doelgroep aanzienlijk uitbreidt.

Tip: Wil je leren hoe je een goede influencer strategie formuleert en implementeert? Dan is de training Influencer Marketing iets voor jou!

Lees meer over deze training



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven