Vanuit de praktijk en de cross mediale strategie is email, ondanks allerlei toekomstige ontwikkelingen, op dit moment, zeker voor Nederland, een belangrijk kanaal. Email heeft een van de hoogste percentages ROI ten opzichte van de andere media en kanalen. Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat bij een introductie van een product bijna 40% van de ondervraagden de voorkeur geeft aan email.
Voordat de tips gegeven worden is het goed om zelf stil te staan bij de definitie van een open rate. Enkele voorbeelden:
- het raken of bekijken van afbeeldingen
- het klikken op tekst
- het openen van afbeeldingen
- het downloaden van afbeeldingen
- het bekijken van filmmateriaal
Het is belangrijk bij het versturen van mail om voorafgaand de doelstellingen te bepalen. Op doelen kun je sturen en bijschakelen. Open rates op zich zijn niet zaligmakend en naast open rates zijn er ook andere meetmogelijkheden voor het bepalen van de effectiviteit van email.
Tip 1 – zorg voor een goede maillijst
De kwaliteit van de data van de maillijst is de belangrijkste factor voor succes. Data moeten actueel, valide en kwalitatief zijn. Zorg daarnaast voor:
- de toestemming van de mailer (in het voorproces laten bevestigen van de aanmelding)
- goed ingevulde informatie
- dat de informatie goed is verwerkt in het eigen systeem
- bij afmeldingen direct verwerken
- zijn er inactieven dan graag snel navragen of verwijderen uit bestand
Tip 2 – hoe ontvangt de klant de mail
Het bezorgen van de mail is vanuit technologisch punt een aandachtspunt. Zorg ervoor dat de mail in de juiste box terecht komt en bedenk welke email programma’s er zijn. Daarnaast is de onderwerpregel een eerste trekker om mensen de mail te laten openen. De thema’s die een hoge open rate hebben zijn onder andere gezondheid, uiterlijk, automotive en verzekeringen.
Paar punten die om aandacht vragen:
- zorg dat je niet op de zwarte lijst staan van systemen en ontvangers
- werk met een betrouwbare en vertrouwen wekkende provider
- zorg voor authenticiteit, laat zien dat je als afzender ook betrouwbaar bent
- let op de wetgever en de aanpassingen in de wet- en regelgeving
- zorg dat de mail er professioneel uitziet
- let op taal en gebruik van “grappen” en “lettervariaties”
- zorg dat de mail relevant is en toegevoegde waarde biedt aan de ontvanger
- let op de verwachtingen die de klant heeft
Tip 3 – mail gesegmenteerd versturen
Het klinkt vanzelfsprekend, toch is de praktijk anders. Verdeel de totale hoeveelheid adressen in segmenten op basis van:
- behoeften
- positie in de klantreis
- persona
- wens waarop de klant wil dat er wordt gecommuniceerd
- call to action
Het zijn maar een paar voorbeelden van criteria waarop je kunt segmenteren. De wijze waarop je aan de informatie kunt komen:
- vragen aan klanten
- verzamelen
- real time data bijhouden
- respons en gedrag meten
- ook gedrag op andere media zoals website
Er zijn meerdere bronnen die gegevens kunnen leveren om de segmentatie in te vullen en te verbeteren.
Tip 4 – email systemen
Verstuur de mail met behulp van een daarvoor geëigend mail systeem. Het is nog steeds de praktijk dat er incidenteel of snel een mail wordt verstuurd. Werken met excell en de eigen mailbox is dan een mogelijkheid. Is alleen niet professioneel;
- gebruik een systeem met sjablonen, er zijn betaalde en gratis applicaties
- denk aan het systeem van de ontvanger, daar kan een verschil in zitten
Tip 5 – weergave van de mail
De eerste indruk maak je maar 1 keer. Dus zorg dat de look en feel van de mail perfect is. Als de eerste indruk goed is dan is de kans dat de ontvanger verder leest groter. Onderwerpregel, geef aan wat belangrijk is, spreek de ontvanger aan. De bekendheid van de afzender is de belangrijkste reden om een mail te openen. Eigenschappen voor de onderwerpen:
- kort en simpel
- duidelijk
- toegevoegde waarde voor klant
- lever wat de klant vraagt
Succesvolle mailingen hebben ook een duidelijke call to action. Wil je een groter succes bij de weergave van de mail dan moet je de ontvanger helpen met het aangeven van de volgende stap voor diezelfde ontvanger.
De samenstelling van tekst en beeld zorgt ook voor een betere conversie. De psychologische aspecten van de communicatie zijn daarbij de basis.
Tip 6 – denk aan de timing
Wat is het juiste moment om een mail te versturen? Dat is afhankelijk van meerdere factoren en kan per segment, product of dienst verschillen. Het testen van de beste timing is vaak een vereiste voor het op de juiste manier inzetten van het kanaal.
Tip 7 – testen
In deze lijst van 7 tips is een aantal keer al aangeraden elementen van de mail, segmenten, timing en dergelijke te testen. Een goede grid daarvoor is noodzakelijk voor het extrapoleren van de resultaten.
Dit zijn 7 basistips voor het verbeteren van de mail. Creativiteit blijft 1 van de belangrijkste factoren voor het succes.