In de meeste marketing- en communicatiestrategieën zitten elementen van sociale media. De definitie van sociale media is natuurlijk de basis. “Sociale media bestaan niet” en “Sociale media als zodanig bestaan niet”. Een medium is pas sociaal als er interactie plaats vindt.
Daarnaast zijn er meerdere factoren die bepalend zijn voor succes. De inhoud moet aansluiten bij de behoeften van de ontvanger maar ook de soorten moeten goed aansluiten. De planning van de content is echter vaak een bottle neck. We beginnen enthousiast met het produceren van content en realiseren ons niet dat er daarna een continue stroom moet ontstaan. Mensen met content binden vraagt om een planning van de content.
Tip 1 – plan vooruit
Door een planning te maken doe ver vooruit loopt is het goed te overzien wat de minimale productie van content is de komende periode.
Deze planning is dan niet vrijblijvend. Denk in een planning aan:
- welke “sociaal medium” gebruik je
- wat is het doel
- wat zijn de eigenschappen van het medium
- hoe wordt het medium gebruikt
Tip 2 – maak iemand verantwoordelijk
In de praktijk wordt sociale media inzetten in een strategie er “even” bij gedaan. Binnen de organisatie moet iemand zich verantwoordelijk voelen en verantwoordelijk zijn.
Voorwaarde voor succes is wel dat deze persoon de mogelijkheid krijgt om de planning succesvol uit te voeren. Wanneer de contentproductie intern stagneert dan moet deze functionaris wel de mogelijkheid krijgen om de content extern te laten produceren of verzamelen.
Tip 3 – zorg voor consistentie
Op basis van de planning is het goed te kijken naar de aard en consistente van de content. Koppel de verschillende sociale media aan elkaar door gebruik te maken van de eigenschappen van de media. In deze context wordt vaak gesproken over Cross mediale contentstrategie.
Tip 4 – niet tijdgebonden content
Content die niet tijdgebonden is blijft langer houdbaar. Lezers laten zich vaak leiden door data in content. Dat maakt dat houdbare content minder mensen afstoot.
Tip 5 – herhaal het plaatsen van content
Content kan best meer frequent en op verschillende sociale media geplaatst worden. Zeker als de datum niet tijdsgebonden is. De kans dat mensen dezelfde content lezen is aanwezig maar vaak niet meteen storend. Daarom kan content in sommige gevallen meerdere keren worden geplaatst.
Tip 6 – maak een archief
Bewaar de content die je maakt en geef de content kenmerken mee die zodat je die gestructureerd kunt terug vinden. Mochten mensen dan vragen om content dan kun je het leveren.
Tip 7 – meet resultaten en pas content aan
Volg het gebruik van de content en kijk welke mensen de content lezen. Pas daar de contentplanning weer op aan. Meten en bepalen van de ROI van een contentstrategie is een essentiele factor.
Door deze 7 tips telkens de revue te laten passeren zal de planning steeds meer vanzelfsprekend worden.