Je hoort het vaak: “we zetten social media in”. Dat is een vreemde zin want sociale media als begrip is wel een heel erg breed begrip. Met deze 7 stappen krijg je een template om een sociale media strategie te ontwikkelen.
Stap 1 – met wie ga je communiceren?
Anders: wie is je klant? Vanuit het traditionele marketing denken is de uitspraak te herleiden dat iedereen je klant is. Zeker bij het inzetten van sociale media is dat niet zo. Vaak komt het voor dat het antwoord niet gegeven kan worden door marketeers of ondernemers.
- wat voor mensen zijn het, bijvoorbeeld al alleen man of vrouw
- wat lezen ze
- welke media bezoeken ze
- welke sociale media bezoeken ze
Stap 2 – hoe gaan ze om met media?
De vraag die meestal wordt overgeslagen is de vraag hoe mensen de sociale media die je kiest gebruiken. Facebook is niet voor iedereen hetzelfde. De een gebruikt het als nieuwsbron en de ander als vriendenplatform. Datzelfde geldt ook voor LinkedIn, gebruik je als je visitekaartenmap of alleen om mensen te zoeken.
- hoe gaan mensen om met de media
- reageren ze vaak
- plaatsen ze vaak
- frequentie en activiteit op de omgeving
Stap 3 – waar zijn de klanten?
Op welk netwerk zijn klanten het meest aanwezig?
Het ligt vaak voor de hand om meteen met FaceBook of LinkedIn te starten. Daarachter volgen Pinterest en Instagram. Echter, waarom gebruik je whatsapp niet? Kijk waar je klanten het meest aanwezig zijn en kijk dan naar de mogelijkheden die er zijn. Plaats deze 2 punten in relatie met je doelstellingen.
Stap 4 – experimenteer met tijdstippen van plaatsen
De discussie gaat vaak over tijdstippen, frequentie, hoeveelheid en soorten berichten die je mag en kunt plaatsen. Er is geen wet of regel voor, het gedrag varieert daarom is het voortdurend testen en kijken wat de resultaten zijn.
Verwacht ook niet dat bij het starten van het inzetten van sociale media er meteen succes wordt geboekt. Je zult jezelf wel een tijdspanne van zeker een jaar moeten geven. En in die periode ook de sociale media strategie die is gekozen blijven volhouden.
Stap 5 – waarom lezen klanten jouw berichten
Daar zijn meerdere factoren mee gemoeid. Je moet je strategie consistent uitvoeren en kijken hoe je in kunt spelen op de wensen en behoeften van de klant. Waar kun je op letten:
- wat is voor de klant relevant
- gebruik de neuromarketing toepassingen
- schrijf wat de klant wil horen en niet wat jij wilt zeggen
Stap 6 – doelstellingen
Waarom zet je sociale media in? Als je sociale media inzet zonder een doelstellingen dan is het beter om het niet in te zetten. In de cross media strategie heeft sociale media een rol in de klantreis en dus ook een doelstelling. Deze doelstelling is gerelateerd aan de doelstelling in de klantreis.
- traffic naar website
- reactie
- delen
- monitoren
- …
- uiteindelijk zal het moeten leiden naar klanten met omzet
Stap 7 – Organiseren van de uitvoer
Om de sociale media succesvol uit te kunnen rollen heb je wel de juiste organisatie nodig. Wanneer je sociale media gebruikt voor monitoring dan zul je wel je organisatie moeten inrichten op het inspelen op de webcare. Mensen moeten weten wat je verwacht en in staat zijn het uit te voeren.
- voldoende technische ondersteuning aanwezig
- processen intern aangesloten op sociale media strategie
- kennis van mensen voldoende hoog
- bevoegdheden en verantwoordelijkheden bepalen
- meten van resultaten
- weergeven van statistieken en rapportages
- tijdspanne
Met deze 7 stappen kun je een sociale media strategie ontwikkelen. Natuurlijk zijn andere aspecten als een contentplanning en inpassen in de cross media strategie belangrijk. En nog andere elementen. Maar de basis is er nu.