7 Emotie componenten voor Digitale Marketing

Neuromarketing en het nadenken over de psychologie van de communicatie. Het is een thema dat steeds meer onze aandacht trekt en waar we eigenlijk als marketeer meer mee bezig moeten zijn.

Het inzetten van digitale marketing is niet meer en niet minder het inzetten van instrumenten, media en kanalen om het gesprek met de (potentiële) klant te voeren. We willen en moeten de klant meenemen in de klantreis, experience journey, buyer journey of welke reis dan ook. Doel is om hem of haar uiteindelijk als klant, donateur, lid, zakelijk, non-profit of vanuit de overheid te binden.
Dus digitale marketing gaat ook over:

  • praten met mensen
  • contact leggen met mensen
  • relatie onderling versterken
  • denken en meevoelen
  • empathie

Zorg ervoor dat je klanten het gevoel hebben dat ze een mens zijn en geen nummer. Zoals we al eerder hebben aangegeven; aandacht is het nieuwe zwarte goud.

In dit artikel geven we een aantal emotionele componenten die aandacht trekken in de interactie met de klant.

 

1 – wees sociaal

In het leggen van contacten is het sociale aspect een drager van onze normen en waarden. Door mensen te noemen en te behandelen als mensen zie je dat de respons kans groter wordt. Vaak schrijven mensen teksten in de lijdende vorm en dat roept geen sociale aspiraties op.

 

2 – inspireer

In de tekst elementen leggen die mensen zichzelf beter doen voelen. Geef iets weg wat mooi is en op die manier aankomt bij de klant. De reclames van after shave zijn vaak stoere mannen. Wie wil dat nu niet zijn en welke partner wil dat ook niet?

 

3 – trigger

Deel informatie die we graag onthouden. Zorg daarom voor een goede invulling van storytelling. Denk aan de periode van Kerst (groen en boom) en Pasen (geel en haas) die zonder een lang verhaal meteen met ons mee gaan. We onthouden het dan. Voordeel voor ons marketeers is dan dat klanten er sneller over gaan praten.

 

4 – emotionele intelligentie

Let op het niveau van het publiek en de organisatie namens wie je aan het praten bent. Wanneer je in de boodschap en het medium een emotionele reactie krijgt, landt het ook beter bij mensen. Het laten zien van de huidige situatie of de situatie waar mensen in kunnen komen als je wel hebt meebetaald, zijn 2 voorbeelden die door goede doelen vaak worden ingezet.

 

5 – denk aan de ontvanger

De ontvanger moet wel kunnen verwerken wat we zeggen en willen overbrengen. En dan hebben we het niet over de call to action. Harde uitspraken, confrontaties, humor kunnen soms te confronterend over komen of niet begrepen worden. Dan valt de emotie weg.

6 – wees praktisch

Geef bij het communiceren met mensen een oplossing. Concreet en weloverwogen. Laat een klant niet in het ongewisse en laat hem niet zoeken.

 

7 – storytelling

We hebben ze het bij triggeren van mensen al genoemd. Storytelling is de cruciale factor voor succes en toch denken we als marketeer er niet over na. Denk na als regisseur van een film over je eigen campagne. Denk na hoe mensen mee kunnen gaan in een verhaal. Maak een kop – staart – romp constructie en zorg er uiteindelijk voor dat de klant eindigt waar wij hem willen hebben.

Het is een aantal basis componenten waar je aan kunt denken. Het gaat veel verder. Ook over het schrijven van teksten, het plaatsen van beelden en foto’s en het integreren van de verschillende communicatie eenheden.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven